تمرکز توسعهدهندگان بیشتر معطوف توکنها است تا بازیها. در نتیجه، پیشبینی میشود گیمفای یا بازی برای کسب در آمد در سال جدید به تدریج از بین برود.
به گزارش شبکه اطلاعرسانی طلا و ارز به نقل از کوین تلگراف، بازی درآمدزا یا ارن تو پلی (Play-to-earn) – یا همان گیمفای، به معنی کسب درآمد از راه بازی – که با ظهور فناوری بلاک چین وارد فاز جدیدی شده، طی چند سال اخیر به طور تصاعدی رشد قابل توجهی کرده است.
گیمرها و علاقهمندان به بازیهای کامپیوتری با استفاده از بازیهای درآمدزا فرصت مناسبی را برای جمعآوری ارزهای دیجیتال یا توکنهای غیرمثلی (NFT) پیدا کردهاند. این بازیها که مبتنی بر بلاک چین ایجاد شدهاند، توکنهایی را به عنوان پاداش به کاربران خود ارائه میکنند. همین مسئله نیز باعث استقبال خوب گیمرها از این قبیل بازیها شده است.
در صنعت گیمفای، بازیکنان از طریق فناوریهای جدید در حوزهی بلاک چین میتوانند با فروش NFTهای درونبرنامهای یا کسب پاداش به صورت ارز دیجیتال کسب درآمد کنند. گیمرها میتوانند NFTها یا توکنهایی را که در بازیهای مختلف به دست میآورند، با ارز فیات (ارز رایج کشورها) مبادله کنند.
بر اساس دادههای موسسهی ابسلوت ریپورتز، پیشبینی میشود ارزش صنعت گیمفای (کسب در آمد از راه بازی) تا سال ۲۰۲۸ به ۲.۸ میلیارد دلار افزایش مییابد. البته، چنین پیشبینیهایی ممکن است پایه و اساس درستی نداشته باشند.
همانطور که در شکست مفتضحانهی پادشاه سابق ارزهای دیجیتال، سم بنکمن فراید، و فاجعهی فروپاشی افتیایکس مشاهده کردیم، پس از هر بار جزر و مد، قلعههای شنی کنار ساحل به راحتی از بین میروند. به بیان سادهتر، سیستمی که پایه و اساس محکمی نداشته باشد، با یک تلنگر نیز به راحتی نابود میشود.
واقعیت این است که صنعت گیمفای یا بازی برای کسب درآمد بر پایههای محکمی بنا نشده است. پایههای این صعنت سست و شکننده هستند، و این مسئله میتواند در سال ۲۰۲۳ دردسرهای عظیمی را برای این صنعت ایجاد کند. هماکنون نیز به نظر میرسد کل این بنا در حال سقوط باشد.
ساختار بازار گیمفای در حال حاضر توکنمحور است؛ و این مسئله میتواند مشکلات زیادی را برای این صنعت ایجاد کند. توسعهدهندگان و صاحبان این قبیل پروژهها معمولا پیش از آنکه اساسا قصدی برای ساخت بازی داشته باشند، توکنهای خود را در صرافیها فهرست میکنند. سپس، این بازیها به عنوان کارکرد و محتوای این پروژهها معرفی میشوند. به این ترتیب، اول توکنها ایجاد میشوند، و بعد محتوای اصلی پروژه. به همین دلیل نیز معمولا به کیفیت و نوع طراحی بازیها در فضای بلاک چین آنچنان پرداخته نمیشود.
به این ترتیب، صنعت گیمفای به محیطی تبدیل شده است که در آن، کاربران و بازیکنان علاقه چندانی به اصل بازیها ندارند، بلکه تنها انگیزهی آنها برای حضور در این فضا صرفا سرمایهگذاری است. به این ترتیب، ساختار فعلی گیمفای بر انگیزهها و اهدافی اشتباه پایهریزی شده است؛ و این یکی از دلایلی است که بر اساس آنها میتوان پیشبینی کرد این سیستم کارکرد خود را از دست خواهد داد.
بازار کریپتو به خودی خود با مشکلات زیادی روبهرو است. بسیاری از کارشناسان پیشبینی میکنند برخی بخشهای ناکارآمد این صنعت عمر چندانی نخواهند داشت. بنابراین ممکن است بخش گیمفای در سال ۲۰۲۳ از بین برود. ولی منظورمان این نیست که این صنعت به کلی از بین خواهد رفت. مرگ یکی از مراحل ضروری برای تکامل است. پس از مرگِ یک سیستم ناقص و ناکارآمد معمولا سیستم جدیدی متولد میشود که کاملتر و کارآمدتر از سیستم قبلی خواهد بود.
۲۰۲۲ سالی سراسر سرد و تاریک برای کریپتو بود. امروز وارد سال ۲۰۲۳ شدهایم. با وجود این، بر اساس گزارشی تحت عنوان ژانویه معمولا ماه خوبی برای بیتکوین نیست! در حال حاضر نباید نسبت به بهبود وضعیت بازار کریپتو در کوتاهمدت آنچنان خوشبین باشیم. ولی بر اساس همین گزارش، فوریه یکی از بهترین ماهها برای بازگشت صعودی قیمت بیت کوین (BTC) بوده است.
هماکنون، در لحظهی نگارش این مطلب – در حوالی ساعت ۱۰:۰۰ صبح روز یکشنبه اول ژانویهی ۲۰۲۳ (۱۱ دی) – بیت کوین با ۰.۰۴ درصد کاهش نسبت به روز گذشته با قیمت ۱۶,۵۴۹ دلار معامله میشود. عملکرد هفتگی بیت کوین نیز تاکنون منفی بوده، زیرا ارزش آن نسبت به هفت روز گذشته ۱.۶۸ درصد کاهش یافته است. ارزش کل بازار بیت کوین نیز هماکنون به ۳۱۸,۵۷۱,۳۹۹,۳۵۱ دلار رسیده است.