محمدرضا کشاورز، مدیرعامل شرکت بیمه دی در یاداشتی به مناسبت روز ملی بیمه نوشت:
۱۳ آذر در تقویم ایران با نام صنعت بیمه پیوند خورده و این روز را به فرصتی برای یادآوری تلاش های قدما و تعامل بیمه گران برای به اشتراک گذاری تجارب تبدیل کرده است.
صنعت بیمه طی این سالها فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر نهاده و هشتاد و اندی سال تجربه را در کوله باری دارد که حاصل آزمون وخطاهای فراوانی است؛ اما آنچه که مسلم است طی طریق در مسیر آینده بدون آموختن از تجارب گذشتگان امکان پذیر نیست چرا که درس آموخته ها امکان اشتباهات را کاهش می دهد و هزینه را برای آیندگان می کاهد.
سیزدهم آذر ۱۴۰۱ با تحول دیجیتال و تمرکز بر توسعه دانش بنیانها عجین شده است که این محوریت بیانگر تغییرات شگرف در بیمهگری است و ما را بدین امر رهنمون میسازد که چارهای نداریم جز اینکه کوله بار تجربیات قدما را از اندیشههای نوین پر کنیم تا بتوانیم مسیر روشن و امنتری برای مشتریان بیمه هموار کنید.
بیمه مرکزی ج ا ا متناسب با تغییرات و تحولات در فضای کسب و کار کشور، محوریت همایش ۱۳ آذر ۱۴۰۱ را بر تحول دیجیتال قرار داده است. به نظر میرسد این اقدام میتواند در نهادینه سازی مفهوم تحول دیجیتال در اذهان بیمهگران تاثیر مطلوبی داشته باشد.
زیست بوم صنعت بیمه شامل نهاد ناظر، شرکتهای بیمه شبکهی بزرگ فروش اعم از نمایندگان و کارگزاران، ارزیابان خسارت، سندیکای بیمهگران به عنوان یک تشکل صنفی پژوهشکدهی بیمه به عنوان بال آموزش صنعت بیمه و کسب و کارهای نو هر کدام در توسعهی تحول دیجیتال در پهنهی صنعت بیمهی کشور نقش مهمی را ایفا میکند که در نهایت با ارائهی خدمات مطلوب سفر مشتری در سپهر بیمه را سفری مطمئن و بدون دغدغه خواهند ساخت بر همین اساس ارائهی خدمت مطلوب به مشتری نیازمند اتصال حلقههای زنجیره خلق ارزش است که از زمان بازاریابی تا پراخت خسارت را در بر می گیرد.
به نظر میرسد روز ۱۳ آذر فرصت مناسبی است تا بیمه گران با تعامل یکپارچه تری در مسیر تدوین یک نقشهی راه منسجم برای توسعه و فناوری و تحول دیجیتال در صنعت بیمه حرکت کنند، نقشه راهی که ترسیم کنندهی مسیر کلی باشد.
بیمه دی نیز سهم خود تلاش کرده تا در این مسیر قدم برداشته و از هر فرصتی برای خدمت رسانی مطلوب به مشتری بهره برد، در همین زمینه منحنی دوم برنامه استراتژیک بیمهی دی رویکرد جدیدی است در راستای حرکت در مسیر تحول دیجیتال .
منحنی دوم به بهبود ساختار تشکیلاتی و بهینه سازی و چابک سازی فرآیندها در همهی بخشهای سازمان توجه دارد که منجر به ارزش افزوده و بهرهوری میشود و هدف غایی بهبود فرایندها نیز استفادهی بهینهتر از ظرفیتهای فناوری و تحول دیجیتال است.
توجه بیمه دی به خدمات محوری نواندیشانه مبتنی بر دیجیتال در حوزهی خسارت نیز در اهداف استراتژیک این شرکت مورد تمرکز قرار گرفته است.
علاوه بر این شرکت بیمه دی علاوه بر تزریق نوآوری در ستاد، تحول در صف شامل شبکهی فروش را در اولویتهای خود قرار داده چون بر این باور است که پیش قراولان تقدیم خدمت به مشتری شبکهی فروش هستند.
همسو بودن سهامدار با اهداف بیمه دی در مسیر تحول دیجیتال نیز مزیت دیگری که شرکت بیمه دی را در استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود یاری رسانده است.
بدون شک همگرائی سازنده هیئت مدیره و مدیران کلیدی در تحقق اهداف به شرکت بیمه به نقش به سزایی داشته است.
آنچه مسلم است روز ۱۳ آذر میتواند برای بیمهگران فرصتی باشد تا ضمن واکاوی وضع موجود ظرفیتهای مقفول بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد زیرا تنها روزی است که کلیهی بازیگران صنعت از جمله نهاد نازل بیمهای شرکتهای بیمه و نهادهای دانشگاهی و پژوهشی تشکلهای صنفی شبکهی فروش کسب و کارهای نوین و ….. در قالب مراسم بزرگ گرد.
صنعت بیمه کشور ثابت کرده که در صورت ساختارسازی برنامهی منسجم میتواند الگوی موفقی برای اقتصاد کشور باشد اگرچه که این امر نیازمند بهبود و اصلاح سیاستها و فرایندهاست.