یکشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-08
تبلیغات
کد خبر: 7878 |
تاریخ انتشار : ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲ |
356 بازدید
می پسندم
ارسال به دوستان

روسیه درحال ممنوع‌کردن رمزارزها درجهت تقویت روبل (RUB)، واحد پول ملی، به‌عنوان بخشی از تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی و تحریم‌ها است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز و به نقل از «Cryptobriefing»، روسیه با اِعمال ممنوعیت سخت بر گردش عمومی دارایی‌های دیجیتال مانند بیت‌کوین (BTC)، تنها به دارایی‌های مالی دیجیتال صادرشده در محدوده قضایی خود اجازه فعالیت می‌دهد. این ابتکار به رهبری «آناتولی آکساکوف»، رئیس کمیته بازار مالی دومای دولتی، بخشی از تلاش گسترده‌تر دولت فدرال روسیه برای کنترل اکوسیستم ارز دیجیتال در بحبوحه افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی است.
درهمین راستا، آکساکوف اعلام کرد که هدف از قوانین آتی، محدودکردن عملیات کریپتو غیر روسی برای تقویت دامیننس (تسلط) روبل (RUB) است و توضیح داد: «دارایی‌های مالی دیجیتال صادرشده، در حوزه قضایی روسیه و روبل دیجیتال مجاز خواهند بود. همچنین، نیاز به ممنوعیت کریپتو به این دلیل است که امروزه ارز دیجیتال یک شبه‌ارز است که جایگزین روبل در کشور می‌شود؛ اما تنها روبل روسیه وظیفه واحد پولی را برآورده می‌کند. بنابراین، این تصمیم اتخاذ شده است.»
این لایحه با در نظر گرفتن اهمیت چشم‌گیر استخراج ارز دیجیتال در درآمدهای مالیاتی روسیه، استثناهایی را برای استخراج‌کنندگان (ماینرها) ارز دیجیتال و پروژه‌های آزمایشی تحت حمایت بانک مرکزی در چارچوب قانونیِ آزمایشی، قائل خواهد شد. طبق داده‌های اِستاتیستا (Statista)، استخراج‌کنندگان رمزارز سالانه بیش از ۲.۵۹ میلیارد دلار نقدینگی برای تسویه‌حساب‌های تجارت خارجی در روسیه تولید می‌کنند. با این حال، در میان سیاست‌گذاران روس درمورد این رویکرد، بحث‌های داخلی شدیدی در جریان است.
«آرتم کیریانوف»، نایب رئیس کمیته سیاست اقتصادی دومای دولتی، بر اهمیت مقررات دقیق تأکید کرد. وی گفت: «تنظیم ارز دیجیتال باید در کد دیجیتال تجویز شود که به‌طور واضح، چارچوب مفهومی و شیوه‌های اجرای قانون قضایی مشترک را مشخص کند.»
درمقابل، «آنتون سیلوآنوف»، وزیر دارایی روسیه، بر موضع معتدل‌تر با طرفداری از مقرراتی برای امکان استفاده از ارزهای دیجیتال در معاملات داخلی و بین‌المللی تأکید کرده است. همچنین «اِلویرا نابیولینا»، رئیس بانک مرکزی روسیه از استفاده آزمایشی از ارزهای دیجیتال در تسویه‌حساب‌های بین‌المللی حمایت می‌کند.
افزون بر این، گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که نهادهای روسی از ارزهای دیجیتال، به‌ویژه تتر (USDT)، در راستای تهیه قطعات حیاتی برای فناوری نظامی استفاده کرده‌اند. در یک مورد قابل‌ذکر، «آندری زورِف»، یک عامل روس مستقر در چین، در سال (۲۰۲۲) از USDT برای دور زدن کانال‌های بانکی سنتی و خرید قطعات پهپاد ضروری برای عملیات نظامی در اوکراین استفاده کرد تا از نظارت شدید نهادهای مالی محتاط تحریم‌ها اجتناب کند.

سلب مسئولیت: تلاش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز بر ارائه محتوای مفید و صرفاً در راستای افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط بانک و بیمه | بیما در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید