شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
تبلیغات
کد خبر: 6082 |
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۷ |
153 بازدید
می پسندم
ارسال به دوستان

در این مقاله با توجه به رویدادهای کلیدی می‌پردازیم که در قیمت‌گذاری دلار و طلا تأثیرگذار است و داده‌های مهم پیش رو را عنوان می‌کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «اف‌ایکس استریت» در یادداشتی به مرور رویدادها و نوسانات قیمت طلا پرداخت و افق‌های پیش رو را اینگونه توصیف کرد:
طلا (XAU/USD) در روزهای اخیر، حرکت صعودی خود را حفظ کرد و در سه روز ابتدایی هفته، افزایش چشمگیری را به ثبت رساند. پس از اصلاح کوتاه‌مدت در روز پنج‌شنبه، این جفت کشش خود را بازیافت و رکورد جدیدی را بالای ۲۳۰۰ دلار در روز جمعه از خود به جا گذاشت.
داده‌های تورمی هفته‌ی آینده از ایالات متحده می‌تواند به طور قابل توجهی بر قیمت‌گذاری بازار در مورد چشم‌انداز نرخ بهره‌ی فدرال رزرو تأثیر بگذارد و باعث افزایش ارزش طلا شود.
تداوم رالی طلا در هفته‌ای که گذشت
با شروع عادی‌شدن شرایط معاملاتی پس از پایان هفته‌ی طولانی، طلا در افتتاحیه‌ی هفتگی افزایش یافت. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران به داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) که در جمعه عید پاک منتشر شد، کمی ملایم‌تر از میزان پیش‌بینی‌شده بود، واکنش نشان دادند و از این رو، دلار آمریکا (USD) برای یافتن تقاضا در روز دوشنبه با مشکل مواجه شد و به طلا XAU/USD اجازه داد تا بالاتر رود. سپس در جلسه‌ی معاملاتی آمریکا، دلار آمریکا پس از انتشار آمار مثبت PMI تولید ISM و محدود‌کردن صعود طلا، یک جهش مجدد داشت.

در غیاب انتشار داده‌های سطح بالا، طلا روز سه‌شنبه رالی خود را افزایش داد و روزانه بیش از ۱ درصد رشد را ثبت کرد. در روز چهارشنبه، داده‌های ایالات متحده حاکی از آن بود که PMI خدمات ISM از ۵۲.۶ در ماه فوریه به ۵۱.۴ در ماه مارس کاهش یافته است. مهم‌تر از همه، شاخص قیمت‌های پرداختی، جزء تورمی این نظرسنجی، از ۵۸.۶ به ۵۳.۴ کاهش یافت که نشان‌دهنده‌ی کاهش تورم ورودی بخش خدمات است. از آنجایی که دلار پس از این گزارش تحت فشار فروش مجدد قرار گرفت، طلا XAU/USD برای هفتمین روز متوالی در محدوده‌ی مثبت بسته شد.
 و اما در جلسه‌ی آسیایی روز پنج‌شنبه، طلا به صعود خود ادامه داد و قبل از انجام اصلاحات فنی و شکسته‌شدن زنجیره‌ی بُرد خود، بالاترین رکورد تاریخی را در ۲۳۰۵ دلار ثبت کرد.
اظهارات تندروانه‌ی مقامات فدرال رزرو به دلار آمریکا در برابر رقبای خود کمک کرد و باعث شد طلا XAU/USD در نیمه‌ی دوم روز مسیر خود را معکوس کند. نیل کشکاری، رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس، با اشاره به پیش‌بینی دو کاهش نرخ در سال ۲۰۲۴ خاطرنشان کرد که هم‌اکنون به این فکر می کند که اگر نرخ تورم همچنان نزولی حرکت کند، آیا فدرال رزرو باید در این سال نرخ‌ها را کاهش دهد یا خیر.
اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) نیز روز جمعه از افزایش ۳۰۳۰۰۰ نفری حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در ماه مارس خبر داد. این رقم به دنبال افزایش ۲۷۰۰۰۰ واحدی (بازبینی‌شده از ۲۷۵۰۰۰) در ماه فوریه بود و با حاشیه وسیعی از انتظار ۲۰۰۰۰۰ بازار فراتر رفت.

دلار پس از داده‌های خوش‌بینانه بازار کار، جایگاه خود را حفظ کرد، اما طلا قدرت دوباره‌ی دلار را نادیده گرفت و تا سطحی فراتر از ۲۳۱۰ دلار پیش رفت.
در طول این هفته، همبستگی معکوس معمول طلا با بازده اوراق قرضه خزانه داری آمریکا تضعیف شد. اگرچه بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا برای اولین بار از نوامبر به بالای ۴.۴ درصد رسید، اما طلا در پی تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، همچنان به رشد خود ادامه داد.
سرمایه‌گذاران طلا در انتظار داده‌های تورمی ایالات متحده و رویدادهای ژئوپلیتیک هستند
دفتر اقتصادی ایالات متحده در ابتدای هفته آینده هیچ گونه اطلاعات سطح بالایی را ارائه نخواهد کرد. اما روز چهارشنبه، داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) برای ماه مارس توسط BLS منتشر خواهد شد. به صورت ماهانه، CPI هسته و CPI اصلی هر دو ۰.۳٪ افزایش می‌یابند. در صورتی که CPI ماهانه با سرعتی قوی‌تر از پیش‌بینی‌ها افزایش یابد، واکنش فوری می‌تواند دلار را تقویت کند و باعث اصلاح نزولی طلا شود. اما از سوی دیگر، چاپ ۰.۲ درصد یا کمتر می‌تواند انتظارات برای کاهش نرخ بهره در ژوئن را احیا کند و به دلار آمریکا آسیب برساند.
روز پنج‌شنبه، بانک مرکزی اروپا (ECB) تصمیمات سیاست پولی خود را اعلام خواهد کرد. این رویداد ممکن است تاثیر مستقیمی بر ارزش‌گذاری طلا نداشته باشد. با این حال، موضع‌گیری رؤسای بانک مرکزی اروپا نه‌تنها می‌تواند واگرایی سیاست بین اعضای فدرال رزرو را برجسته کند، بلکه هدایت خروج سرمایه از یورو به دلار را نیز بر عهده دارد. بدیهی است در چنین سناریویی، قدرت مبتنی بر دلار آمریکا می‌تواند جذب طلا XAU/USD را دشوار سازد.
سرمایه گذاران همچنین تحولات ژئوپلیتیکی و نظرات مقامات فدرال رزرو را زیر نظر خواهند داشت. آنچه مسلم است تشدید بیشتر تنش‌ها در خاورمیانه می‌تواند بدون توجه به عملکرد کلی دلار آمریکا، حمایت لازم را از طلا XAU/USD به عمل آورد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط بانک و بیمه | بیما در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید