شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
تبلیغات
کد خبر: 8216 |
تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۴ |
267 بازدید
می پسندم
ارسال به دوستان

«الکساندر وینیک»، یکی از بنیان‌گذاران صرافی رمزارز بی‌تی‌سی-ای (BTC-e)، به اتهام خود برای ارتکاب پول‌شویی اعتراف کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز و به نقل از «Bitcoinist»، در بیانیه عمومی و منتشرشده وزارت دادگستری ایالات متحده (DOJ) در تاریخ (۳ مِی)، شهروند روسی، «الکساندر وینیک»، یکی از بنیان‌گذاران صرافی رمزارز بی‌تی‌سی-ای (BTC-e) به نقش خود به‌عنوان یکی از اپراتورهای پلتفرم معاملاتی مذکور اعتراف کرده است. وی مبادلات غیرقانونی به ارزش ۹ میلیارد دلار را بین سال‌های (۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷) در تجارت کریپتو تسهیل کرده است.
درهمین راستا، به گفته وزارت دادگستری ایالات متحده، قبل از بسته‌شدن این صرافی کریپتو در سال (۲۰۱۷)، BTC-e یکی از اصلی‌ترین پلتفرم‌های انتقال پول برای مجرمان سایبری در سراسر جهان بود. مقامات ایالات متحده ادعا کردند که صرافی رمزارز، وجوهی را از چندین شکل از بازیگران مجرم ازجمله هکرها، کلاهبرداران، کارمندان دولتی فاسد و فروشندگان مواد مخدر، پردازش کرده است.
همچنین، وزارت دادگستری اعلام کرد که به‌عنوان اپراتور پلتفرم ارز دیجیتال BTC-e، وینیک متحد این جنایتکاران بوده که منجر به ضرر ۱۲۱ میلیون دلاری شده است. مقامات دادگستری اظهار داشتند که برای تسهیل تراکنش‌های مبهم و غیرشفاف، BTC-e فاقد هرگونه پروتکل ضد پول‌شویی (AML) بوده و علیرغم داشتن بخش قابل‌توجهی از شهروندان آمریکایی در شبکه اجرای جرائم مالی ایالات متحده (FinCEN) در قالب یک پلتفرم انتقال پول، پایگاه مشتری آن در شبکه اجرای جرائم مالی ایالات متحده، ثبت نشده است.
علاوه بر این، دادستان‌های ایالات متحده تأکید کردند که این صرافی ارز دیجیتال با چندین شرکت صوری ثبت‌نشده بدون سیاست‌های احراز هویت شناسایی مشتری (KYC) یا اقدامات ضد پول‌شویی در انتقال وجوه برای میلیون‌ها مشتری خود کار می‌کند. آن‌ها به‌ویژه ادعا می‌کنند که وینیک، مسئول تأسیس بسیاری از این شرکت‌های صوری یا پوششی است که به عملیات صرافی BTC-e کمک می‌کنند.
«لیزا موناکو»، معاون دادستان کل ایالات متحده، با اظهار نظر درباره اعتراف به گناه بنیان‌گذار صرافی کریپتو متخلف، از تلاش‌های وزارت دادگستری در مبارزه با جرایم مرتبط با استفاده از دارایی‌های دیجیتال قدردانی کرد. موناکو گفت:
«نتیجه امروز نشان می‌دهد که چگونه وزارت دادگستری، با همکاری شرکای بین‌المللی، به سراسر جهان برای مبارزه با جرایم رمزارزی می‌رسد. این اعتراف به گناه، نشان‌دهنده تعهد مداوم وزارتخانه به استفاده از همه ابزارها برای مبارزه با پول‌شویی، پلیس بازارهای ارز دیجیتال و بازیابی خسارت قربانیان است.»
چه در انتظار وینیک است؟
وینیک اولین‌بار در سال (۲۰۱۷) توسط مقامات یونانی به اتهام پول‌شویی براساس حکم بازداشت ایالات متحده، دستگیر شد. در سال (۲۰۲۰) نیز این بنیان‌گذار صرافی ارز دیجیتال به فرانسه تحویل داده شد و در آن‌جا از اتهامات باج افزار رمزارزی تبرئه شد؛ اما به جرم پول‌شویی، مجرم شناخته و به پنج سال زندان محکوم شد.
افزون بر این، الکساندر وینیک پس از سپری‌کردن دو سال از محکومیت خود در زندان فرانسه، سرانجام به ایالات متحده منتقل شد. وینیک درطول مدت اقامت خود در آمریکای شمالی، تلاش کرد تا مبادله تجارت زندانیان با ایالات متحده و فدراسیون روسیه را انجام دهد. با این حال، پس از پذیرش جرم «جنایی» وینیک درجهت ارتکاب پول‌شویی ازطریق پلتفرم معاملات کریپتو مذکور، شهروند روس اکنون باید در انتظار قضاوت ازطریق قاضی دادگاه منطقه‌ای فدرال ایالات متحده و مطابق با دستورالعمل‌های قانون اساسی و سایر اصول قانونی باشد.

سلب مسئولیت: تلاش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز بر ارائه محتوای مفید و صرفاً در راستای افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط بانک و بیمه | بیما در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید