شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
تبلیغات
کد خبر: 6921 |
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵ |
108 بازدید
می پسندم
ارسال به دوستان

با وجود تنش‌های ژئوپلیتیکی بین ایران و اسرائیل، دلار امروز به بالاترین حد در پنج ماه گذشته رسید، اما ارزهای کلیدی دیگر در برابر دلار، دستخوش نوسانات شدند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، دلار در روز سه‌شنبه به بالاترین حد در پنج ماه گذشته رسید. در همین راستا، شاخص دلار و معاملات آتی شاخص دلار در معاملات آسیایی، در معاملات آسیایی هر کدام ۰.۱ درصد افزایش یافتند و بالاترین سطح خود از اوایل نوامبر را به تصویر کشیدند.
در واقع، صعود دلار با وجود تنش‌های ژئوپلیتیکی بین ایران و اسرائیل و بالتبع آن، افزایش شرط‌بندی‌ها بر روی نرخ‌های بهره‌ی آمریکا برای مدت طولانی‌تر اتفاق افتاد. البته نقش افزایش تقاضای پناهگاه امن را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که منجر به حمایت معامله‌گران از دلار شد.
گذشته از آن، بررسی روندها حاکی از آن است که دستاوردهای دلار در سایه‌ی داده‌های خرده‌فروشی ایالات متحده در ماه مارس، به دست آمد که این داده‌های فراتر از انتظار، تفکرات پیرامون تورم را بیشتر تقویت کرد.
از سوی دیگر، داده‌های خرده‌فروشی نیز تنها چند روز پس از گزارش‌های تورمی منتشر شد که با به تصویرکشیدن نرخ تورم قوی‌تر از حد انتظار در ماه مارس، معامله‌گران را به سمت گمانه‌زنی‌ها در مورد کاهش نرخ بهره در ژوئن توسط فدرال رزرو سوق داد.
همچنین در چشم‌انداز گزارش‌های کلیدی، داده‌های تولید ناخالص داخلی قوی‌تر از حد انتظار چین، گرچه خوش‌بینی نسبت به بزرگترین اقتصاد آسیا را برانگیخت، اما سایر شاخص‌های اقتصادی متوسط، این ذهنیت را خنثی کرد.
در حال حاضر، به منظور حصول به سرنخ‌های بیشتر در مورد مسیر نرخ‌های بهره و اقتصاد ایالات متحده، تمرکز بر روی سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو است که قرار است بعداً در روز سه‌شنبه ایراد شود.
اما در چشم‌انداز ارزهای آسیایی، ترس از نرخ‌های بالاتر و طولانی‌تر آمریکا، در سایه‌ی تنش‌های فزاینده در خاورمیانه، در کنار ریسک‌پذیری ضعیف، یک وزنه‌ی کلیدی برای ارزهای آسیایی تلقی شد. 

در بین این ارزها، دلار استرالیا – که عموماً به عنوان یک شاخص کلیدی ریسک‌پذیری در نظر گرفته می‌شود، در روز سه شنبه عقب نشینی کرد و جفت دلار استرالیا/دلار آمریکا (AUD/USD) با ۰.۴ درصد کاهش، به پایین‌ترین سطح پنج ماهه رسید.
در حالی که جفت دلار آمریکا/دلار سنگاپور (USD/SGD) 0.3 درصد افزایش را به ثبت رساند، جفت دلار آمریکا/وون کره جنوبی (USD/KRW) با ۰.۹% افزایش، به بالاترین حد در ۱۷ ماه گذشته رسید. 
و اما در مورد ارز سرزمین آفتاب تابان، حصول دلار/ین (USD/JPY) به بالاترین حد خود در ۳۴ سال اخیر، ین ژاپن را تحت تاثیر مداخله قرار می‌دهد.

گفتنی است ین ژاپن در این هفته، دستخوش تضعیف بیشتر شد و جفت دلار/ین (USD/JPY) به بالای سطح ۱۵۴ یا بالاترین سطح ۳۴ سال اخیر صعود کرد.
اخیرأ سفته‌بازی بیش از حد فارکس، منجر به هشدار چندین مقام دولتی ژاپن شد، این همان روندی است که انتظار می‌رود مداخله در بازارهای ارز را برانگیزد. ناگفته نماند که این امر معامله‌گران را بر آن داشت که نسبت به هرگونه مداخله‌ی بالقوه دولت ژاپن هوشیار باشند که معمولاً فروش مقادیر زیادی دلار برای کنترل و پایین‌آوردن جفت دلار/ین (USDJPY) را می‌طلبد.
معاملات جفت دلار آمریکا/روپیه هند (USD/INR) نیز بسیار بالاتر از سطح ۸۳.۵ صورت گرفت و به این ترتیب، این جفت به بالاترین حد خود نزدیک شد.
تثبیت یوان در حالی که تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول از برآوردها پیشی می‌گیرد
یوان چین در روز سه‌شنبه تحرک اندکی داشت و جفت دلار/یوان (USD/CNY) در بالای سطح ۷.۲ قرار گرفت، با اینکه داده‌های تولید ناخالص داخلی نمایانگر رشد بیش از حد انتظار اقتصاد در سه ماهه اول بود.
البته برخی داده‌های تولید صنعتی و خرده‌فروشی که بیان می‌کند شتاب حرکت در اقتصاد چین ممکن است پس از شروع قوی سال در حال کاهش باشد، این سناریو را تحکیم کرد.
از آنجا که بانک مرکزی فرصت محدودی برای حمایت از ارز چین دارد، بانک مرکزی این کشور در صدد تعیین نقطه میانی ضعیفی برای یوان برآمد.
گفتنی است جفت یوان فراساحلی دلار/یوان (USD/CNH) با ۰.۲ درصد کاهش همراه بود که تمایلات مستمر فروش نسبت به ارز چین را منعکس می‌کند.
با اینکه انتظارات بر آن است که اقدامات محرک پولی، کمکی به حمایت از اقتصاد چین باشد، مقامات این کشور از ضعف بیشتر یوان در ماه‌های آینده خبر می‌دهند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط بانک و بیمه | بیما در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید