شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
تبلیغات
کد خبر: 6790 |
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۴ |
103 بازدید
1
ارسال به دوستان

«مونونات»، بنیان‌گذار میم‌پول، با انتقاد از پیاده‌سازی‌های لایه۲ بیت‌کوین (BTC)، بحثی را درباره ضرورت چنین راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری برانگیخته است.

به گزارش «Cryptopotato»، راه‌حل‌های لایه۲ بیت‌کوین (BTC) امسال توجه قابل‌قبولی را به خود جلب کرده‌اند، اما با انتقادهای زیادی نیز روبرو شده‌اند. در همین راستا، «مونونات»، بنیانگذار میم‌پول، انتقاد شدیدی به آن‌ها وارد کرده و از جنبه فنی به چندین اِشکال اشاره کرده است. نکته جالب این‌جا است که موضع مونونات با حمایت «کیسی رودآرمور»، بنیان‌گذار بیت‌کوین اُردرینالز همراه شده است.

انتقاد از لایه۲ بیت‌کوین
هدف اصلی شبکه‌های لایه۲ بیت‌کوین که به‌عنوان پروتکل‌های ثانویه ساخته‌شده بر روی بلاکچین بیت‌کوین عمل می‌کنند، بهبود مقیاس‌پذیری و کارایی تراکنش است.

این امر با خارج‌کردن تراکنش‌ها از بلاکچین اصلی حاصل می‌شود که منجر به پردازش سریع‌تر تراکنش‌ها و کاهش تراکم و درنهایت کارمزد پایین‌تر در سراسر شبکه بیت‌کوین می‌شود.

لایه۲ همچنین به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا قابلیت‌های قرارداد هوشمند را در بلاکچین ادغام کنند و درنتیجه قابلیت‌های پروتکل را گسترش دهند. با این حال، همه طرفدار این مفهوم یا کانسپت نیستند. مونونات یکی از آن دسته از افراد است که جنبه‌های مختلفی از این نوع پیاده‌سازی‌ها را معیوب می‌داند.

بنیان‌گذار میم‌پول در توییتی استدلال کرد که اگر یک راه‌حل لایه۲ بیت‌کوین از خروج یک‌جانبه پشتیبانی نکند، اساساً به‌عنوان یک سیستم دارای چند امضاء به‌جای یک راه‌حل واقعی لایه۲ عمل می‌کند.

مونونات همچنین از راه‌حل‌های لایه۲ که شامل سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر و توکن‌های اختصاصی خودشان هستند انتقاد کرد و آن‌ها را شبیه طرح‌های پامپ و دامپ (افزایش ناگهانی قیمت و تخلیه توکن) خواند.

او گفت که آن‌هایی که «پاداش‌های متقابل» را براساس مبلغ سپرده ارائه می‌دهند، تفاوتی با طرح‌های هرمی ندارند و هم‌زمان به راه‌حل‌های لایه۲ که توسط قراردادهای قابل‌ارتقاء اتریوم (ETH) پشتیبانی و نیز توسط یک نهاد واحد کنترل می‌شوند، هشدار داد. وی این موارد را به‌عنوان پتانسیل‌های کلاهبرداری راگ پول (فرار با سرمایه جمع‌آوری‌شده) می‌بیند که منتظر وقوع هستند.

به گفته مونونات، آن دسته از راه‌حل‌های لایه۲ که انگیزه قفل‌کردن رمزارزها برای دوره‌های طولانی را ایجاد می‌کنند، شبیه کلاهبرداری‌های قبلی مانند هِکس۳ (Hex 3.0) هستند.

افزون بر این، مونونات درمورد این راه‌حل‌ها که ادعا می‌کنند بومی بیت‌کوین بوده اما درواقع سیستم‌های دارای چند امضاء اتریوم هستند، هشدار داد و آن‌ها را به‌عنوان کلاهبرداری‌های وابستگی (affinity) معرفی کرد. درهمین حال، او به برجسته‌کردن خطر این سیستم‌ها که فاقد مستندات فنی جامع هستند ادامه داد و آن‌ها را با کلاهبرداری بدنام بیت‌کانکت (Bitconnect) که با اطلاعات سطحی، پنهان‌شده بود، برابر دانست.

آیا امسال شاهد انفجار لایه۲ بیت‌کوین خواهیم بود؟
«دَن هِلد»، یکی از برجسته‌ترین طرفداران لایه۲ در بیت‌کوین، انتظار دارد با آشکارشدن روند صعودی قیمت این ارز دیجیتال، شاهد انفجاری از چنین راه‌حل‌هایی باشد.

هِلد در مصاحبه‌ای با کریپتوکوانت (CryptoQuant) گفت که لایه‌های۲ موجود، مانند لایتنینگ نِتورک (Lightning Network)، لیکوئید (Liquid) و روت‌اِستاک (Rootstock) کمتر شناخته‌شده، ناکارآمدی‌های خاص خود را دارند؛ اما همچنان بر این باور است که ظهور مجدد آن‌ها می‌تواند زمینه‌ای را برای بسیاری از بازیگران جدید فراهم سازد.

«ما شاهد ظهور تعداد زیادی از مدعیان هستیم. وقتی به نحوه‌ی پیش‌روی این موضوع نگاه می‌کنیم، فکر نمی‌کنم یک برنده‌ی مطلق وجود داشته باشد. لایه‌۲ زیادی در اتریوم وجود دارد. برخی موفق‌تر از دیگری، اما فکر نمی‌کنم یک برنده‌ی مطلق وجود داشته باشد. ما طیف وسیعی از انواع مختلفی از سطوح برای طراحی و استراتژی بازار خواهیم دید. ما شاهد انفجاری از لایه۲ بیت‌کوین خواهیم بود و احتمالا برخی از آن‌ها ارزش بازار (مارکت‌کپ) ده‌ها میلیارد دلاری خواهند داشت.»

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط بانک و بیمه | بیما در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید