شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
تبلیغات
کد خبر: 7362 |
تاریخ انتشار : ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۶ |
326 بازدید
می پسندم
ارسال به دوستان

توکن‌های لیکوئید استیکینگ در ایجِن لَیِر (EigenLayer) به کاربرد بیشتری در فضای دیفای (DeFi) نیاز دارند تا از بحران بازدهی احتمالی در آینده جلوگیری کنند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز و به نقل از «Cointelegraph»، به گفته ناظران صنعت ارزهای دیجیتال، ایجِن لَیِر (EigenLayer)، بزرگترین پروتکل ری‌استیکینگ اتریوم (ETH) با ارزش کل قفل‌شده (TVL)، ممکن است با یک بحران بازدهی «بزرگ» مواجه شود. درهمین حال، با توجه به رشد سریع پروتکل مذکور در TVL، ایجِن لَیِر ممکن است از خدمات معتبر تأییدشده فعال (AVS) خود پیشی بگیرد که به گفته «چادنوف»، خالق صرافی مشتقات جِین۳ (Jane3) که با نام مستعار فعالیت می‌کند، می‌تواند منجر به کاهش عمده بازده شود. او در پُست (۲۲ آوریل) خود در شبکه اجتماعی X نوشت:
«ایجِن لَیِر، بیش از ۱۵ میلیارد دلار در TVL دارد، اما درواقع خدمات معتبر تأییدشده فعال به کمتر از ۱۰ درصد آن برای امنیت نیاز دارند که به این معنی است که بازدهی آن ممکن است از لبه پرتگاه به پایین سقوط کند.»
درهمین حال، طبق یک اطلاعیه در X، ایجِن لَیِر محدودیت‌ها را برای تمام توکن‌های لیکوئید استیکینگ (LST) در (۱۶ آوریل) حذف کرد. لازم به ذکر است که این پروتکل ری‌استیکینگ اتریوم در (۱۰ آوریل) در شبکه اصلی/مِین‌نِت (mainnet) راه‌اندازی شد.
همچنین، هنگامی‌که یک کاربر، یک LST را ازطریق ایجِن لَیِر استیک می‌کند، توکنِ لیکوئید استیکینگ مربوطه به‌طور خودکار به یک اپراتورِ گره/نود (Node) واگذار می‌شود که از سپرده‌ها برای ایمن‌کردن یک AVS در ایجِن لَیِر استفاده می‌کند. این درحالی حادث می‌شود که LST استیک‌شده، پاداش‌های شرط‌بندی را دریافت می‌کند و بخشی از جوایز شرط‌بندی به کاربر منتقل می‌شود.
با این حال، به گفته چادنوف، سرویس‌های معتبر فعال در پروتکل به مقدار اتریومِ کمتری برای امنیت نیاز دارند که می‌تواند در آینده منجر به مشکلاتی شود:
«مشکل این است که هیچ یک از AVSها به امنیت ۱.۵ میلیارد دلاری نیاز ندارند چه برسد به ۱۵ میلیارد دلار. تمام هدفِ مکانیسم اثبات سهام (PoS) این است که ارزش سهام بالاتر از سود بالقوه‌ای است که از رفتار غیرصادقانه یک اعتبارسنج (ولیدیتور) به دست می‌آید.»
ایجِن لَیِر، دومین پروتکل بزرگ اتریوم پس از پروتکل لیدو (Lido) است. بنا بر گزارش دیفای‌لاما (DefiLlama) ارزش کل قفل‌شده ایجِن لَیِر طی ماه گذشته بیش از ۱۶ درصد افزایش یافت و به ۱۴.۱۵ میلیارد دلار فعلی رسید. این موضوع ممکن است بدتر شود زیرا قیمت آلت‌کوین‌ها درحال کاهش است و خدمات معتبر تأییدشده فعال، انگیزه‌ای برای نگه‌داری سرمایه اضافی زنجیره‌ای ندارند. درهمین راستا، اولین راه‌حل می‌تواند مجموعه‌ای از راه‌اندازی توکن‌ها برای افزایش بودجه امنیتی مورد نیاز باشد که می‌تواند به‌طور موقت «محرکی برای پیشرفت در این مسیر» باشد.
 با این همه، درهم‌تنیدگی ایجِن لَیِر در اکوسیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) و ایجاد ابزار بیشتر برایLSTها، می‌تواند یک راه‌حل دائمی ارائه دهد. به گفته چادنوف:
«اگر اکوسیستم ایجِن لَیِر بتواند خود را به‌شکل عمیق‌تری در اکوسیستم دیفای و ازطریق توکن‌های لیکوئید ری‌استیکینگ و ابزارهای اولیه مالی در بالا تثبیت کند، این خندق بلا، بسیار قابل‌محافظت‌ می‌شود و زمان بیشتری را به AVS می‌دهد تا در کسری از هزینه، مسائل غامض را کشف کند.»

سلب مسئولیت: تلاش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز بر ارائه محتوای مفید و صرفاً در راستای افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط بانک و بیمه | بیما در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید