شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
تبلیغات
کد خبر: 8631 |
تاریخ انتشار : ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹ |
231 بازدید
می پسندم
ارسال به دوستان

شاخص اِس‌اندپی ۵۰۰ (S&P 500) و قیمت بیت‌کوین (BTC) همچنان پایین هستند. این امر چه معنایی برای بازار مالی سنتی دارد؟

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز و به نقل از «UToday»، ارزهای دیجیتال به‌طور تاریخی همبستگی کمی با انواع دارایی‌های سنتی نشان داده‌اند و یک منبع منحصربه‌فرد از ریسک خاص در سبد دارایی‌ها ارائه می‌دهند. درهمین حال، بیت‌کوین (BTC) به‌خاطر نوسانات شدیدی که دارد، شناخته شده است، به‌گونه‌ای که با نوسانات قیمتی قابل‌توجه مانند ترن هوایی که در سال (۲۰۲۲) بیش از ۶۴ درصد سقوط کرد و سپس در سال (۲۰۲۳)، ۱۶۰ درصد افزایش یافت، عمل می‌کند. این نوسانات همچنین می‌تواند برای معامله‌گران کریپتو چالش‌برانگیز باشد.
بیت‌کوین به‌عنوان منبع تنوع‌سازی سبد دارایی
از طرف دیگر، شاخص اِس‌اندپی ۵۰۰ (S&P 500) بورس ایالات متحده عملکرد باثبات‌تری را ارائه می‌دهد که به‌طور متوسط ۹ تا ۱۰ درصد بازدهی سالانه را به‌همراه دارد و به‌عنوان معیاری برای اقتصاد ایالات متحده عمل می‌کند. علاوه بر این، با وجود بازدهی کمتر نسبت به بیت‌کوین، ثبات و قابلیت‌اطمینان شاخص S&P 500، آن‌را به انتخابی مطلوب برای سرمایه‌گذارانی با ریسک‌پذیری پایین که درصدد نتایج قابل‌پیش‌بینی برای سرمایه‌گذاری خود هستند، تبدیل می‌کند.
درهمین راستا، طبق گفته گلس‌نود (Glassnode)، تخصیص سرمایه به ارزهای دیجیتال می‌تواند ریسک را در سبدهای سنتی کاهش و بازده را افزایش دهد. به‌عنوان مثال، افزودن تخصیص‌ سرمایه‌های کوچک به شاخص اصلی کوین‌بیس (COINCORE)، یک شاخص کریپتو با وزن ارزش بازار (مارکت‌کپ) که عمدتاً از ۷۰.۹ درصد بیت‌کوین و ۲۱.۹ درصد اتریوم (ETH) تشکیل شده است، نسبت به یک سبد سهام به میزان ۶۰/۴۰ (۶۰ درصد شاخص MSCI ACWI که شرکت‌های بزرگ و متوسط را در ۲۳ بازار توسعه‌یافته (DM) و بازارهای ۲۴ کشور نوظهور (EM) را به نمایش می‌گذارد و نیز ۴۰ درصد اوراق قرضه کل ایالات متحده (US Agg)) باعث افزایش بازدهی مطلق و تعدیل‌شده ریسک در طول دوره پنج‌ساله منتهی به (۳۱ مارس ۲۰۲۴) شد.
عملکرد قوی در سه‌ماهه اول
افزون بر این، در طول سه‌ماهه اول سال (۲۰۲۴)، کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال، ازجمله BTC ،ETH، آلت‌کوین‌ها (Altcoin) و استیبل‌کوین‌ها (Stablecoin)، ۶۳ درصد افزایش یافت که ناشی از سود در رمزارزهای اصلی مانند بیت‌کوین و اتریوم به‌همراه افزایش انتشار (ضرب) استیبل‌کوین‌ها بود. همچنین، براساس گزارش مشترک کوین‌بیس (Coinbase) و گلس‌نود، بیت‌کوین، سه‌ماهه اول سال (۲۰۲۴) را با عملکرد چشم‌گیر قیمت پشت‌سر گذاشت و با ثبت بازدهی ۶۹ درصدی، از عملکرد اکثر طبقات دارایی سنتی بهتر عمل کرد.

درهمین حال، طبق داده‌های نهادیِ گزارش اخیر گلس‌نود و کوین‌بیس، با وجود راه‌اندازی صندوق‌های قابل‌معامله در بورس (ETF) اسپات بیت‌کوین که افراد بسیاری فکر می‌کردند منجر به همبستگی قوی‌تر این کریپتو با دارایی‌های مالی سنتی شود، BTC همبستگی کمی با طبقات دارایی اصلی نشان داد. درنهایت، این موضوع، پتانسیل بیت‌کوین را به‌عنوان یک جزء ارزشمند برای تنوع‌سازی در یک سبد سهام نشان می‌دهد.

همبستگی بیت‌کوین و شاخص S&P 500 همچنان پایین است
بیت‌کوین با شاخص دلار آمریکا (DXY) و طلا (XAU) همبستگی منفی داشت، درحالی‌که همبستگی آن با شاخص اِس‌اندپی ۵۰۰ در سطح پایین ۰.۱۱ بود که این مسئله نشان می‌دهد حرکات قیمتی پادشاه ارزهای دیجیتال تا حد زیادی مستقل از بازارهای سنتی است. با این وجود، در ابتدای سه‌ماهه دوم، بیت‌کوین ۱۵ درصد از بالاترین رقم خود کاهش یافته است که هم‌زمان با افزایش شاخص دلار آمریکا (USD) به بالای ۱۰۶ است که تأکید بیشتری بر همبستگی منفی بین این دو، می‌کند.
از سوی دیگر، گزارش سه‌ماهه دوم به کاهش نوسانات BTC از (ژانویه ۲۰۲۰) اشاره کرد، به‌طوری‌که قله‌های نوسانات کم‌رنگ‌تر شده‌اند. اگرچه درحال‌حاضر نوسانات، کمی کمتر از ۶۰ درصد است، این گزارش بر روند نزولی بلندمدت با وجود جهش‌های گاه به گاه بالاتر از خط روند، به‌ویژه در سال‌های (۲۰۲۰ و ۲۰۲۱)، تأکید می‌کند. مضاف بر این، با رشد بیت‌کوین در قامت یک طبقه دارایی اصلی، انتظار می‌رود تا نوسانات آن نیز به مرور زمان کاهش یابد.
چرا بازار سهام مهم است؟
درحالی‌که به‌طور تاریخی همبستگی BTC با بازار سهام ایالات متحده کم بوده است، در سال‌های اخیر شاهد افزایش جزئی در این حیطه بوده‌ایم، به‌ این شکل که همبستگی موردبحث در پنج سال گذشته به ۰.۴۱ رسیده است. درهمین راستا، طبق تحقیقات Tastylive، به‌طور کلی همبستگی کمی میان بیت‌کوین و شاخص S&P 500  وجود دارد، به جز در زمان نوسانات قابل‌توجه قیمت رمزارز مذکور (مثبت ۵ درصد یا بیشتر به سمت بالا یا کمتر از منفی ۵ درصد به سمت پایین).
هنگامی‌که نوسانات قیمتی بیت‌کوین از ۵ درصد فراتر رود:
میانگین تغییر شاخص اِس‌اندپی ۵۰۰: ۰.۴۲ درصد
میانه تغییر شاخص اِس‌اندپی ۵۰۰: ۰.۱۹ درصد
استاندارد انحراف شاخص: ۱.۵۳
زمانی‌که نوسانات قیمتی بیت‌کوین کمتر از منفی ۵ درصد باشد:
میانگین تغییر شاخص اِس‌اندپی ۵۰۰: منفی ۰.۶۷ درصد
میانه تغییر شاخص اِس‌اندپی ۵۰۰: منفی ۰.۳۴ درصد
استاندارد انحراف شاخص: ۲.۳۱
در روزهای عادی:
میانگین تغییر شاخص اِس‌اندپی ۵۰۰: ۰.۰۹ درصد
میانه تغییر شاخص اِس‌اندپی ۵۰۰: ۰.۱۱ درصد
استاندارد انحراف شاخص: ۱.۱۱
با این تفاسیر، افزایش همبستگی میان بیت‌کوین و شاخص S&P 500 را می‌توان به عواملی مانند کاهش تورم و تصمیم فدرال رزرو (Fed) ایالات متحده در راستای توقف افزایش نرخ بهره نسبت داد. درهمین راستا، این امر محیط مطلوبی را برای معاملات پُرریسک ایجاد کرده که منجر به روندهای صعودی برای BTC و شاخص مذکور بورس ایالات متحده علیرغم احساس نزولی پیرامون آن پس از اصلاح قیمت‌ها در سال (۲۰۲۲) شد.

درمقابل، با افزایش همبستگی ارز دیجیتال ذکرشده با بازارهای سهام سنتی مانند S&P 500 و نَزدَک (Nasdaq) و کاهش همبستگی آن با طلا، به نظر می‌رسد که بیت‌کوین بیشتر به‌عنوان یک دارایی پُرریسک عمل می‌کند تا یک پناهگاه امن برای وجوه سرمایه‌گذاران. درهمین حین، زمانی‌که سرمایه‌گذاران احساس ماجراجویی می‌کنند، اغلب برای کسب سود بالقوه بیشتر به سمت سهام و رمزارزها گرایش پیدا می‌کنند. درنتیجه، افزایش مشارکت سرمایه‌گذاران نهادی و خُرده‌فروش در هر دو بازار سهام و ارز دیجیتال می‌تواند منجر به تصمیمات همزمان خرید و فروش شود و به این ترتیب، حرکات قیمتی این دارایی‌ها را هم‌سو کند.

سلب مسئولیت: تلاش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز بر ارائه محتوای مفید و صرفاً در راستای افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط بانک و بیمه | بیما در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید