شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
تبلیغات
کد خبر: 3758 |
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ |
34 بازدید
1
ارسال به دوستان

تحلیلگران بر این باورند که اپراتورها نسبت به سال گذشته، پروژه‌های نفت و گاز بیشتری را در سال ۲۰۲۴ به انجام می‌رسانند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اویل پرایس» انتظار می‌رود شرکت‌های بزرگ نفت و گاز بین‌المللی و شرکت‌های ملی نفت خاورمیانه در سال جاری، به بیش از ۳۰ پروژه به ارزش کل سرمایه‌گذاری ۱۲۵ میلیارد دلاری و برآورد ۱۴ میلیارد بشکه معادل نفت، چراغ سبز نشان دهند.
البته این برآورد حاصل آخرین تحلیل وود مکنزی از پروژه‌های نفت و گاز است که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ به تصمیمات سرمایه‌گذاری نهایی (FIDs) برسند.
این مشاور انتظار دارد امسال پروژه‌های بیشتری در مقایسه با ۲۲ توسعه‌ی تحریم‌شده در سال گذشته، از FID استفاده کنند. گفتنی است این تحریم‌ها ناشی از تاخیر در تصویب چندین پروژه بوده است که برای تصویب در سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده بودند. 
راس مک گاوین، تحلیلگر اصلی در وود مکنزی Wood Mackenzie ضمن اشاره به تاخیر یا به تعویق‌افتادن بسیاری از پروژه‌ها، خاطرنشان کرد که طبق انتظارات، اپراتورها نسبت به سال گذشته پروژه‌های بیشتری را در سال ۲۰۲۴ به انجام می‌رسانند.
در همین راستا، مک‌گاوین ضمن تأکید بر کنترل اکثر پروژه‌ها توسط شرکت‌های ملی نفت (NOC) در خاورمیانه، اظهار داشت که شرکت‌های بزرگ مشغول به کار خواهند شد و به طور ویژه، منابع آب‌های عمیق را در اولویت قرار می‌دهند.
و اما وودمک (WoodMac)، به تداوم ارائه‌ی خدمات پروژه‌های آب‌های عمیق اشاره کرد که از نظر بازده اقتصادی و شدت انتشار کم، مزیت زیادی دارند.
سهام شماره ۱ انرژی برای سال ۲۰۲۴
انتظار می‌رود که «طبقه‌بندی FID سال ۲۰۲۴» در مقایسه با میانگین رده بالای جهانی، شدت انتشار بسیار کمتری داشته باشد. پروژه‌هایی که انتظار می‌رود در سال جاری تحریم شوند، میانگین شدت انتشار ۱۳.۶ کیلوگرم CO2e در هر بشکه معادل نفت را خواهند داشت که بسیار کمتر از میانگین جهانی ۲۱ کیلوگرم CO2e/boe است.
وودمک اقتصاد پروژه را در حال بهبود برشمرد و خاطرنشان کرد: «قرار است سهم مایعات در مقایسه با گاز طبیعی در کلاس پروژه‌های تحریم‌شده ۲۰۲۴ رشد کند.»

وود مکنزی در گزارشی در اوایل این ماه، با اشاره به شروع کند امسال، اظهار داشت که انتظار می‌رود فعالیت FID طی گذشت زمان، افزایش یابد.
وودمک همچنین از تأیید شرکت ملی نفت ترکیه TPAOدر اروپا، به عنوان بزرگترین فاز پروژه‌ی غول پیکر گاز ساکاریا در دریای سیاه خبر داد.
از مجموع ۱۲۵ میلیارد دلار سرمایه مورد انتظار برای پروژه‌های امسال، توتال انرژیز (TotalEnergies) اپراتور دو مورد از پنج پروژه بزرگ برتر از نظر هزینه‌ی سرمایه است. بر اساس برآورد وود مکنزی، به نظر می‌رسد این اپراتور عظیم فرانسوی در پروژه‌هایی که مجموع سرمایه‌شان نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار است، به FID برسد.
شرکت بزرگ آمریکایی اکسون‌موبیل (ExxonMobil) نیز قرار است ششمین پروژه‌ی ذخیره‌سازی و تخلیه‌ی تولید شناور (FPSO) خود را در بلوک پرکار Stabroek در گویان تحریم کند. گفتنی است در فراساحل این کشور آمریکای جنوبی، پروژه‌های عملیاتی اکسون در حال حاضر بیش از ۵۵۰ هزار بشکه در روز نفت خام تولید می‌کنند و انتظار می‌رود در اواخر سال جاری به بیش از ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام برسد.
و در نهایت، ایان تام، مدیر تحقیقات رده‌بالا در WoodMac، ضمن اشاره به ۳۰ پروژه‌ی تعیین‌شده برای FID در سال جاری، اظهار داشت: «بسیاری از این‌ها اکتشافات آب‌های عمیق خواهند بود، به طوری که ۱۰ پروژه‌ی بزرگ نفتی در آب‌های عمیق به ۵۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای منابع قابل بازیافت ۵ میلیارد بشکه نفت نیاز دارند.»

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط بانک و بیمه | بیما در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید