شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
تبلیغات
کد خبر: 7083 |
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵ |
307 بازدید
1
ارسال به دوستان

با بروز نشانه‌هایی از رشد اقتصادی در چین و کمترشدن تقاضای سوخت در سال جاری، شاخص‌های نفتی با کاهش ۳ درصدی مواجه شدند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت نفت پس از افت ۳ درصدی در جلسه‌ی قبل تغییر چندانی نداشت؛ در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۲۰ سنت افزایش یا ۰.۲ درصد، ۸۲.۸۹ دلار در هر بشکه معامله شد، معاملات آتی نفت برنت با ۲۹ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش، به ۸۷.۵۸ دلار در هر بشکه رسید.
بررسی نوسانات نفت در روزهای اخیر حاکی از آن است که با بروز نشانه‌هایی که بیان می‌کرد در بحبوحه‌ی رشد اقتصادی شاخص در چین، تقاضای سوخت در سال جاری کمتر از حد انتظار است، این دو شاخص در جلسه‌ی قبل ۳ درصد کاهش یافتند و این در حالی بود که ذخایر نفت در ایالات متحده، بزرگترین مصرف‌کننده‌ی نفت خام جهان، افزایش یافت.
تحلیلگران جی‌پی‌مورگان در یادداشتی اواخر روز سه شنبه تاکید کردند که مصرف جهانی نفت تا کنون در ماه آوریل ۲۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از میزان پیش‌بینی شده‌ی آن بوده که به طور متوسط، ​​۱۰۱ میلیون بشکه در روز است. از ابتدای سال، تقاضا ۱.۷ میلیون بشکه در روز افزایش یافته که نسبت به پیش‌بینی ۲ میلیون بشکه‌ای آن در نوامبر، کمتر بوده است.

در عین حال، موضوع احتمال تلافی شدید اسرائیل علیه حمله‌ی موشکی و پهپادی ایران در ۱۳ آوریل، که علت این حمله، قتل رهبران نظامی ایران توسط اسرائیل در ۱ آوریل در یک مکان دیپلماتیک در سوریه صورت گرفت، از نظر سرمایه‌گذاران کمرنگ شد.
با این حال، فعالان بازار همچنان نگران میزان تقاضا در سال جاری و نشانه‌هایی مبنی بر پیشگیری از گسترش درگیری در منطقه‌ی کلیدی تولیدکننده‌ی خاورمیانه بودند و این باعث شد تا موضع احتیاط را ترجیح دهند.
مطابق با داده‌های رویترز، ایران سومین تولیدکننده‌ی بزرگ در سازمان کشورهای صادرکننده‌ی نفت است و طبیعی است که تنش و درگیری کمتر با اسرائیل، به کاهش احتمال اختلال در عرضه‌ی خاورمیانه می‌انجامد.
واندانا هاری، بنیانگذار ارائه‌دهنده‌ی تحلیل بازار نفت واندا با اشاره به اینکه قیمت برنت هم‌اکنون به سطح قبل از حمله‌ی اول آوریل به کنسولگری ایران بازگشته است، خاطرنشان کرد که چنین عقبگردی می‌تواند به وضوح بیان کند که آخرین ریسک‌های ناشی از افزایش تنش‌های اسرائیل و ایران در حال محوشدن است.
افزون بر آن، موضوع دیگری که قیمت‌های نفت را محدود کرد، افزایش ذخایر نفت خام ایالات متحده بود. براساس گزارش اداره اطلاعات انرژی، ذخایر نفت در هفته‌ی منتهی به ۱۲ آوریل، با ۲.۷ میلیون بشکه افزایش به ۴۶۰ میلیون بشکه رسید که تقریباً دو برابر انتظار تولید ۱.۴ میلیون بشکه‌ای تحلیلگران در نظرسنجی رویترز است.

گفتنی است ذخایری که به هدف استفاده در پالایشگاه تأمین می‌شوند در زمانی کاهش یافتند که میزان پردازش معمولاً پیش از افزایش تقاضا در تابستان در ایالات متحده، بیشتر می‌شود.
از سوی دیگر، EIA از کاهش ۱.۲ میلیون بشکه‌ای ذخایر بنزین در هفته، و رسیدن آن به ۲۲۷.۴ میلیون بشکه خبر داد.
در حوزه‌ی ذخایر مشتقات شامل گازوئیل و نفت گرمایشی نیز داده‌های EIA حاکی از کاهش ۲.۸ میلیون بشکه‌ای و رسیدن آن به ۱۱۵ میلیون بشکه بود، در حالی که انتظار می‌رفت ۳۰۰۰۰۰ بشکه کاهش یابد.
دانیل هاینز، استراتژیست ارشد کالا در ANZ در یادداشت خود روز پنج‌شنبه، گزارش نزولی موجودی انبار EIA را فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران برشمرد تا بتوانند در پی دستاوردهای اخیر، سود کسب کنند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط بانک و بیمه | بیما در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید