شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
تبلیغات
کد خبر: 3577 |
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴ |
125 بازدید
1
ارسال به دوستان

نفت در روز جمعه به دنبال عبور از رشد روز قبل که به ۸۵ دلار رسیده بود، کاهش یافت. نفت برنت و وست تگزاس اینترمیدیت نیز در همین روند قرار گرفتند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، قیمت نفت در روز جمعه کاهش یافت؛ حال آنکه روز قبل برای اولین بار از ماه نوامبر، به بشکه‌ای ۸۵ دلار رسیده بود. در همین راستا، بهای معاملات آتی نفت خام برنت، با ۹ سنت یا ۰.۱۱ درصد کاهش به ۸۵.۳۳ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با ۱۷ سنت یا ۰.۲۱ درصد کاهش، به ۸۱.۰۹ دلار رسید.
گفتنی است این روند کاهشی برخلاف انتظارات بود، چرا که فعالان بازار بر این باور بودند که به دلیل افزایش تقاضا از سوی پالایشگاه‌های آمریکایی که تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده را به انجام می‌رساندند، قیمت‌ها در هفته، بیش از ۳ درصد رشد کند.
فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز، با اشاره به کاهش میزان تامین‌ها برای سوخت موتور، خاطرنشان کرد که قیمت‌ها در معرض خطر بالاتر رفتن هستند. فلین همچنین در مورد عدم اقدام به کاهش نرخ بهره توسط مقامات فدرال رزرو، ابراز نگرانی کرد و علت این امر را باقی‌ماندن تورم در سطوحی بالاتر از هدف بانک مرکزی برشمرد.
آنچه مسلم است کاهش نرخ بهره، به عنوان فرصتی برای رشد تقاضا در ایالات متحده در نظر گرفته می‌شود. و اما آژانس بین‌المللی انرژی روز پنج‌شنبه، در پی بروز اختلال در کشتیرانی دریای سرخ که ناشی از حملات حوثی‌ها بود، در مورد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ اظهار نظر کرد. براساس آخرین گزارش این آژانس، تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ به میزان ۱.۳ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت که نسبت به ماه گذشته، رشد ۱۱۰ هزار بشکه در روز را به تصویر می‌کشد. در صورتی که اعضای اوپک پلاس قبل از این مازاد، کاهش تولید پیش‌بینی‌شده‌ی خود را حفظ کنند، کسری عرضه‌ی جزئی در سال جاری،  مورد انتظار است.
اما نکته‌ای که نباید از یاد برد این است که افزایش بهایی که در این هفته به دست آمد، علیرغم تقویت دلار آمریکا بود که با سریع‌ترین سرعت خود در هشت هفته‌ی گذشته اتفاق افتاد. آنچه مسلم است دلار قوی‌تر، نفت خام را برای خریداران با ارزهای دیگر گران‌تر می‌کند.
در کنار این‌ها، عامل دیگری که از قیمت‌های نفت حمایت کرد، حملات اوکراینی به پالایشگاه‌های نفت روسیه بود که در واقع، یکی از جدی‌ترین حملات علیه بخش انرژی روسیه در ماه‌های اخیر به شمار می‌رفت و منجر به آتش‌سوزی در بزرگترین پالایشگاه روسنفت شد.
اداره‌ی اطلاعات انرژی در روز چهارشنبه، ضمن اشاره به کاهش ذخایر بنزین با وجود افزایش تقاضا، از کاهش ذخایر نفت خام ایالات متحده آن هم به طور غیرمنتظره خبر داد و علت آن را تعمیرات در پالایشگاه‌ها عنوان کرد.
بدیهی است که کاهش نرخ بهره منجر به کاهش هزینه‌های استقراض مصرف‌کننده می‌شود و می‌تواند رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت را بهبود بخشد.
 از آنجا که برخی داده‌ها در روز پنج‌شنبه به افزایش بیش از حد انتظار در قیمت‌های تولیدکننده ایالات متحده در ماه گذشته اشاره داشت، به نظر می‌ررسد که مقامات فدرال رزرو، با توجه به نشانه‌های کندشدن فعالیت اقتصادی، انگیزه‌ی کافی برای شروع کاهش نرخ بهره قبل از ژوئن را نداشته باشند.
و اما بنا بر اعلام شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز در گزارشی در روز جمعه، شرکت‌های انرژی ایالات متحده در این هفته، اقدام به افزودن بیشترین تعداد دکل‌های نفت و گاز طبیعی طی یک هفته از سپتامبر کردند و از این رو، تعداد دکل‌های نفتی به بالاترین میزان در شش ماه گذشته رسید. گفتنی است این تعداد که نشانگر اولیه‌ی تولید آتی است، در هفته‌ی منتهی به ۱۵ مارس، با ۷ افزایش به ۶۲۹ دکل رسید. طبق اظهار بیکر هیوز، تعداد دکل‌های نفتی این هفته، با ۶ افزایش به ۵۱۰ دکل رسید که بالاترین میزان از سپتامبر بوده است، در حالی که دکل‌های گازی با یک افزایش، به ۱۱۶ سکو رسید.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط بانک و بیمه | بیما در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید