شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
تبلیغات
کد خبر: 7165 |
تاریخ انتشار : ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۶ |
327 بازدید
می پسندم
ارسال به دوستان

وزیر ارتباطات نیجریه، همکاری میان شرکت فناوری‌های قرن ۲۱ و گلکسی بک‌بُن را برای تسریع پیشرفت پروژه‌های هوش مصنوعی (AI) که برای نیجریه حیاتی هستند، فاش کرد.

به گزارش «Cointelegraph»، ازطریق وزارت ارتباطات، نوآوری و اقتصاد دیجیتال، دولت نیجریه در راستای پیشروی به‌سمت توسعه هوش مصنوعی (AI) در آفریقا، اولین مدل زبان بزرگ چندزبانه (LLM) نیجریه را راه‌اندازی کرده است.

درهمین حال، «بوسون تیجانی»، وزیر ارتباطات نیجریه، روز جمعه، (۱۹ آوریل)، اعلام کرد که راه‌اندازی مدل زبان بزرگ چندزبانه ناشی از یک کارگاه چهار روزه هوش مصنوعی است که اوایل همان هفته در پایتخت این کشور، ابوجا برگزار شد.

به گفته تیجانی، راه‌اندازی ابزار هوش مصنوعی با همکاری شرکت هوش مصنوعی نیجریه‌‌ای آواری‌تک (Awarritech)، شرکت فناوری جهانی دیتا دات ‌اُرگ (DataDotOrg)، آژانس ملی توسعه فناوری اطلاعات نیجریه (NITDA) و مرکز ملی هوش مصنوعی و رباتیک (NCAIR) تسهیل شد.

وزیر مذکور بیان کرد، مدل زبان بزرگ چندزبانه در پنج زبانِ دارایِ منابع محدود و لهجه‌ها بر پایه زبان انگلیسی آموزش داده خواهد شد تا از بازنمایی زبانی قوی‌تر در مجموعه داده‌های موجود و درجهت توسعه راه‌حل‌های هوش مصنوعی اطمینان حاصل شود.

این پروژه همچنین توسط بیش از ۷ هزار کاربر از برنامه ۳MTT نیجریه، پشتیبانی خواهد شد.

تیجانی افزود که پس از چهار روز کار مشترک با بیش از ۱۲۰ کارشناس هوش مصنوعی، نیجریه پیش‌نویس اولیه استراتژی ملی هوش مصنوعی خود را تهیه و از پیشرفت‌ها و همکاری‌های قابل‌توجهی با هدف پیشبرد توسعه هوش مصنوعی کشور رونمایی کرد.

وی خاطرنشان کرد که میان اعلامیه‌ها، همکاری بین شرکت فناوری‌های قرن ۲۱ (۲۱st Century Technologies) و گلکسی بک‌بُن (Galaxy Backbone) و نیز NCAIR نیجریه، درجهت تسریع پیشرفت پروژه‌های هوش مصنوعی حیاتی برای کشور بود.

درهمین راستا، شرکت فناوری‌های قرن ۲۱ بودجه خرید پردازنده‌های گرافیکی (GPU) را برای افزایش ظرفیت محاسباتی ملی تأمین خواهد کرد. این منابع به محققان محلی، استارت‌آپ‌ها و نهادهای دولتی در پروژه‌های هوش مصنوعی مستقر در مرکز داده GBB در FCT کمک می‌کند.

در طول برگزاری این کارگاه، وزیر ارتباطات نیجریه از راه‌اندازی مجدد مرکز ملی هوش مصنوعی و رباتیک، یک نهاد اختصاصی ایجادشده برای ترویج تحقیق و توسعه در هوش مصنوعی، روباتیک، پهپاد و اینترنت اشیا (IoT) و کاربردهای عملی آن‌ها در بخش‌های کلیدی نیجریه خبر داد. او اظهار داشت که ظرفیت افزایش‌یافته در NCAIR، آن را قادر می‌سازد تا نقش خود را به‌عنوان یک مرکز تحقیقاتی و نوآوری دیجیتال به‌طور مؤثرتری ایفاء کند.

تیجانی فاش کرد که استراتژی ملی هوش مصنوعی ۳.۵ میلیون دلار سرمایه اولیه از شرکای علاقه‌مند دریافت کرده است. شرکای خارجی و محلی که از این بودجه حمایت می‌کنند، عبارتند از: UNDP، یونسکو، مِتا، گوگل، مایکروسافت، لومی‌نِیت (Luminate)، مدرسه بازرگانی لاگوس، مرکز علوم داده نیجریه، NITDA  و سایر آژانس‌های زیر نظر وزارت ارتباطات، نوآوری و اقتصاد دیجیتال فدرال نیجریه. این حمایت مالی شامل ۱.۵ میلیون دلار بودجه مستقیم و ۲ میلیون دلار اضافی است که توسط شرکت فناوری‌های قرن ۲۱ در برنامه آزمایشی، سرمایه‌گذاری شده است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط بانک و بیمه | بیما در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید