شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
تبلیغات
کد خبر: 6659 |
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵ |
110 بازدید
3
ارسال به دوستان

قیمت نفت پس از کاهش اندک ۰.۷۵ درصدی روز پنج‌شنبه، در روز جمعه بار دیگر افزایش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت» قیمت نفت پس از کاهش اندک ۰.۷۵ درصدی روز پنج‌شنبه، در روز جمعه بار دیگر افزایش یافت. این رشد قیمت با وجود این واقعیت که دلار آمریکا برای چهارمین روز متوالی در این هفته افزایش یافته است، صورت گرفت و این در حالی است که قیمت کالاها به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی رو به افزایش بود.
نفت خام (WTI) در زمان نگارش این مقاله، در سطح ۸۶.۸۲ دلار و نفت برنت در سطح قیمت ۹۱.۳۴ دلار معامله می‌شود.
در عین حال، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) همگام با پیش‌بینی رشد کندتر در سال ۲۰۲۵، در بحبوحه‌ی چشم‌انداز ضعیف اقتصادی و افزایش سهم بازار خودروهای الکتریکی در بازار جهانی خودرو، پیش‌بینی تقاضای نفت خود را برای سال جاری و سال آینده کاهش داد.
در عین حال، در پی انتظار فزاینده‌ی بازارها مبنی بر اختلاف نرخ بهره بین فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی، دلار آمریکا در حال رشد ۱.۸ درصدی در شاخص دلار آمریکا (DXY) است. این تفاوت نرخ، می‌تواند کشورهایی را که بانک‌های مرکزی در آن‌ها نیاز مبرمی به کاهش نرخ احساس می‌کنند، از کشورهای دیگر که در حال حاضر نیاز به کاهش در آن‌ها وجود ندارد، تفکیک کند.
داده‌های اقتصادی قوی ایالات متحده حاکی از آن است که ایالات متحده رهبر کشورهایی است که در آن کاهش نرخ در شرایط فعلی به هیچ وجه، مورد نیاز نیست.

منابع محرک بازار و اخبار نفت
در حوزه‌ی منابع، چشم‌انداز تقاضای نفت اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی به طور قابل توجهی متفاوت است.
در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی خواستار کاهش تقاضا در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ است، اوپک روز پنج‌شنبه اعلام کرد که از آنجا که قادر به مقابله با افزایش غیرقابل پیش‌بینی تقاضا نیست، میزان تقاضای تابستانی را به دقت زیر نظر گرفته است.
علاوه بر این، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی حاکی از آن است که از این جمعه، بیش از ۳ میلیون بشکه در روز از پروژه‌های غیراوپکی اضافه می‌شود که برزیل بزرگترین مشارکت‌کننده‌ی آن است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که تولید اوپک نسبت به آمار فوریه، ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. بر اساس گزارش بلومبرگ، عربستان سعودی و کویت عامل این افزایش اندک بوده‌اند.
ناگفته نماند که دولت‌های محلی بیشتر و بیشتری در اروپا، آمریکا و اسرائیل نسبت به انتقام‌جویی احتمالی ایران هشدار می‌دهند.
تحلیل تکنیکال نفت: رالی تا ۱۰۰ دلار
قیمت نفت همچنان بالاست و تنش‌ها در خاورمیانه به یک پویایی جدید نزدیک شده است. گفتنی است عوامل زیادی از جمله تعهد ایران مبنی بر انتقام علیه اسرائیل منجر به بالاگرفتن تنش‌ها شده است و علت اهمیت این سناریو آن است که چنین حمله‌ای می‌تواند کل منطقه را در یک مناقشه‌ی طولانی‌مدت با خطر اختلال در تحویل نفت درگیر کند.
در عین حال، براساس اعلام گزارش نزولی آژانس بین‌المللی انرژی، برزیل به زودی نفت غیراوپک بیشتری را به بازارها اضافه خواهد کرد.
بدیهی است اگر بالاترین قیمت هفته‌ی گذشته در ۸۷.۱۲ دلار شکسته شود، سطح ۹۰ دلاری باید در دسترس باشد. یک مانع کوچک در این راه، ۸۹.۶۴ دلار است که اوج آن از ۲۰ اکتبر بود. در صورت تشدید بیشتر تنش‌ها در خاورمیانه، انتظار می‌رود که حتی ۹۴ دلار به یک احتمال تبدیل شود و بالاترین قیمت ۱۸ ماهه جدید می‌تواند در افق باشد.
از جنبه نزولی، ۸۳.۳۴ دلار اولین سطحی است که پس از یک شکست(بریک‌اوت) قابل توجه و آزمایش حمایت در ۱ و ۲ آوریل، باید به آن چشم دوخت. سپس، همگرایی با میانگین متحرک ۵۵ روزه و ۲۰۰ روزه (SMAs) در ۷۹.۳۲ دلار باید، هرگونه رشد بیشتر را متوقف کند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط بانک و بیمه | بیما در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید