شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
تبلیغات
کد خبر: 4453 |
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۵۴ |
111 بازدید
1
ارسال به دوستان

در پی افزایش چشمگیر دلار آمریکا، طلا نتوانست بالاترین رکورد خود را حفظ کند و به حوالی سطح ۲۱۶۰ دلار رسید.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت» طلا (XAU/USD) پس از ناکامی در حفظ سطحی نزدیک به بالاترین رکورد خود در ۲۲۲۰ دلار، در معاملات روز جمعه آمریکا روند نزولی خود را امتداد داد و به حوالی سطح ۲۱۶۰ دلار رسید.
گفتنی است در پی افزایش چشمگیر دلار آمریکا که ناشی از چشم‌انداز اقتصادی خوش‌بینانه‌ی ایالات متحده بود و با انتشار داده‌های قوی فروش خانه‌های موجود در روز پنج‌شنبه منعکس شد، این فلز گرانبها قدرت گرفت. در همین راستا، شاخص دلار آمریکا (DXY) به ۱۰۴.۴۱ یا بالاترین سطح ماهانه‌ی خود رسیده است.
زمانی که ارز ایالات متحده تقویت می‌شود، طلای منسوب به دلار با خروج نقدینگی روبرو خواهد شد. گفتنی است پس از آنکه فدرال رزرو پیش‌بینی‌های رشد را برای سال ۲۰۲۴ اصلاح کرد، چشم‌انداز اقتصاد ایالات متحده بهبود یافت. فدرال رزرو رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) ایالات متحده را از ۱.۴ درصدی که در دسامبر پیش بینی کرده بود، به ۲.۱ درصد تغییر داد.
بازدهی ۱۰ ساله‌ی خزانه‌داری ایالات متحده نیز به ۴.۲۴ درصد کاهش می‌یابد، چرا که فدرال رزرو روز چهارشنبه بر موضع خود برای اعمال سه کاهش نرخ بهره در سال جاری تأکید کرد. مقامات فدرال رزرو حتی با این وجود که تورم قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده در ماه فوریه ثابت ماند، بر چشم‌انداز خود از دسامبر پایبند بودند. بازده اوراق قرضه ایالات متحده در محدوده‌ی معاملاتی روز پنج‌شنبه باقی می‌ماند و برای هدایت بیشتر، در انتظار یک محرک جدید است.
محرک‌های بازار: قیمت طلا در بحبوحه‌ی ارزش دلار آمریکا کاهش می‌یابد
قیمت طلا در حال حاضر، تحت فشار قدرت دلار آمریکا قرار دارد. پس از اینکه بانک ملی سوئیس (SNB) به عنوان بانک پیشرو در چرخه‌ی کاهش نرخ بهره‌ی جهانی ظاهر شد، تقاضا برای دلار قدرت تازه‌ای گرفت.
SNB به طرز غافلگیرکننده‌ای نرخ بهره را ۲۵ واحد پایه (bps) کاهش داد و در روز پنج‌شنبه به ۱.۵۰ درصد رساند. این امر خوش‌بینی نسبت به پیروی از الگوی مشابه سایر بانک‌های مرکزی را در میان فعالان بازار افزایش داده است، به‌ویژه در اقتصادهایی که تورم کاهش می‌یابد و خطر رکود زیاد است.
انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا (ECB)، بانک انگلستان و بانک کانادا (BoC) نیز به زودی بررسی کاهش نرخ بهره را آغاز کنند. آنچه مسلم است به دلیل چشم‌انداز اقتصادی ضعیف، کاهش نرخ‌ها می‌تواند در بلندمدت تهاجمی باشد.
فعالان بازار پیش بینی می‌کنند که فدرال رزرو نیز مانند سایر بانک‌های مرکزی، کاهش نرخ بهره را در سال جاری آغاز کند. با این حال، از آنجا که تورم ایالات متحده پایدار، و چشم‌انداز اقتصادی ایالات متحده خوش‌بینانه است، انتظار نمی‌رود که فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره عجله‌ای داشته باشد.
اقتصاد ایالات متحده بر مبنای هزینه‌های مصرف‌کننده و بازار کار جایگاه محکمی را به خود اختصاص داده است و فدرال رزرو را مجاب می‌کند تا پیش از قدم‌گذاشتن به مسیر کاهش، بررسی داده‌های بیشتر را در دستور کار قرار دهد.
این هفته، پس از اینکه فدرال رزرو پایبندی خود را به پیش‌بینی‌های کاهش سه نرخی در سال ۲۰۲۴ اعلام کرد، قیمت طلا شاهد افزایش شدید شد. به علاوه، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در بیانیه‌ی سیاست پولی خود خاطرنشان کرد که داستان کاهش فشارهای قیمتی با وجود قرائت‌های داغ اخیر تورم، دست نخورده باقی می‌ماند.
اگرچه فدرال رزرو در مورد کاهش سه نرخی پافشاری کرد، با این حال معتقد بود که کاهش نرخ بهره تنها در صورتی عملکرد مناسبی خواهد بود که اطمینان بیشتری در مورد رسیدن تورم به طور پایدار به هدف ۲ درصد کسب کند.
آنچه مسلم است زمانی که فدرال رزرو نرخ بهره را برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه می‌دارد، دارایی‌های بدون بازده مانند طلا، با فشار نزولی مواجه می‌شوند.
تحلیل تکنیکال: قیمت طلا با افزایش اشباع خرید اسیلاتورها کاهش می‌یابد
قیمت طلا از ۲۲۲۲ دلار که بالاترین قیمت تاریخی آن است، با کاهش قابل توجهی به ۲۱۶۲ دلار رسید. از آنجا که نوسانگرهای مومنتوم در بازه‌ی زمانی روزانه به اشباع خرید اشاره داشتند، رزرو سود، قیمت طلا را به سمت خود کشاند. البته این امر نمایانگر یک معکوس نزولی نیست، چرا که دارایی می‌تواند پس از آرام‌شدن نوسانگرها، دوباره به حالت اول بازگردد.
شاخص قدرت نسبی ۱۴ دوره‌ای (RSI) پس از رسیدن به سطحی کمی بالاتر از ۸۴.۰۰ کاهش می‌یابد. RSI (14) زمانی که به بالای ۸۰.۰۰ برسد، به صورت اشباع خرید در نظر گرفته می‌شود.
تقاضای کوتاه‌مدت برای قیمت طلا همچنان قوی است؛ زیرا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰-EMA) در ۲,۱۳۷ دلار در حال افزایش است.
در روند صعودی، قیمت طلا می‌تواند در نزدیکی فیبوناچی ۱۶۱.۸ درصد افزایشی در ۲۲۵۰ دلار، با مقاومت روبرو شود. ابزار فیبوناچی از سقف قیمت ۴ دسامبر در ۲۱۴۴.۴۸ دلار تا کف قیمت ۱۳ دسامبر در ۱۹۷۳.۱۳ دلار ترسیم شده است.
در جهت نزولی، بالاترین قیمت ۴ دسامبر در ۲,۱۴۴.۴۸ دلار، از روند صعودی قیمت طلا حمایت خواهد کرد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط بانک و بیمه | بیما در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید