شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
تبلیغات
کد خبر: 7278 |
تاریخ انتشار : ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۵ |
163 بازدید
می پسندم
ارسال به دوستان

طلا به دلیل تلاقی تنش‌های ژئوپلیتیکی و عدم اطمینان اقتصادی، در روز جمعه رشد قیمت قابل توجهی را ثبت کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «کیتکونیوز» طلا، فلز گرانبهایی که از دیرباز تاکنون به عنوان دارایی امن مورد توجه قرار دارد، روز جمعه افزایش قیمت قابل‌اعتمادی را تجربه کرد که ناشی از تلاقی تنش‌های ژئوپلیتیکی و عدم اطمینان اقتصادی بود.
معاملات آتی طلا بر اساس فعال‌ترین قرارداد ژوئن ۲۰۲۴، پس از افزایش ۱۵.۸۰ دلار یا ۰.۶۶ درصد، به ۲۴۱۳.۸۰ دلار رسید. به طور مشابه، طلای نقطه‌ای به ۲۳۹۱.۷۷ دلار رسید که ۱۳.۰۱ دلار یا ۰.۵۵ درصد افزایش یافت که حکایت از جذابیت این فلز در زمان‌ عدم اطمینان دارد.
یکی از کاتالیزورهای اولیه برای صعود طلا، تشدید نگرانی‌ها در مورد تداوم تنش بین اسرائیل و ایران بود. مطابق با گزارش‌هایی مبنی بر حملات موشکی اسرائیل به ایران، بلافاصله ترس از درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه پا گرفت. این تحول موج شوکی را به بازارها وارد کرد و سرمایه‌گذاران را بر آن داشت تا به پناهگاه‌های امن طلا هجوم ببرند.
با این حال، با گذشت روز، ابعاد حمله‌ی اسرائیل روشن شد و منابع موثق این عملیات را در مقیاس محدود ارزیابی کردند که تنها برخی تأسیسات را هدف قرار داد و نتوانست آسیبی به تأسیسات هسته‌ای ایران وارد کند. علاوه بر این، مقامات ایرانی اعلام کردند که هیچ برنامه‌ای برای انتقام‌جویی از اسرائیل در این حادثه وجود ندارد و از این رو، برخی از تنش‌های اولیه تعدیل شد.
با وجود تنش‌زدایی در مناقشه‌ی خاورمیانه، مسیر صعودی طلا دست‌نخورده باقی ماند که البته ترکیبی از عوامل دیگر پشتیبان آن بود. در بین این عوامل، تضعیف دلار آمریکا نقش کوچکی ایفا کرد، به طوری که شاخص دلار با ۰.۰۲ درصد کاهش، در ۱۰۵.۹۶ بسته شد و طلا را برای دارندگان سایر ارزها مقرون به صرفه‌تر کرد.

در جبهه اقتصادی، سرمایه‌گذاران با مجموعه‌ای از داده‌ها و سیگنال‌ها مواجه بودند. شاخص‌های اقتصادی قوی، از جمله خرده‌فروشی قوی و PMI تولیدی فیلادلفیا، ارقامی امیدوارکننده به همراه داشتند، اما اظهارات جنگ‌طلبانه‌ی مقامات فدرال رزرو، اقتصاد انعطاف‌پذیر ایالات متحده را منعکس می‌کرد. این امر به نوبه‌ی خود، منجر به تقویت برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر حفظ سیاست پولی محدودکننده توسط بانک مرکزی شد. البته این تصور نیز در بازارها وجود دارد که مقامات، نرخ‌های بهره را برای مبارزه با تورم پایدار، بین ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد نگه می‌دارند.
به علاوه، ترکیبی از عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیکی و ابهامات اقتصادی به فروش سهام در ایالات متحده کمک کرد.
فعالان بازار مشتاقانه منتظر انتشار داده‌های مربوط به هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) در جمعه‌ی آینده هستند که بینش عمیقی را در مورد آخرین روندهای تورمی ارائه می‌کند و به طور بالقوه بر تصمیمات سیاست‌گذاری آتی فدرال رزرو تأثیر می‌گذارد.
با تمام این‌ها، در حالی که چشم‌انداز اقتصاد جهانی به تکامل خود ادامه می‌دهد و تنش‌های ژئوپلیتیکی فروکش می‌کنند، جذابیت طلا به‌عنوان پناهگاه امن همچنان پابرجا باقی می‌ماند و سرمایه‌گذارانی را که  در بحبوحه‌ی بی‌اطمینانی و عدم قطعیت، به دنبال ثبات هستند، جذب می‌کند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط بانک و بیمه | بیما در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید