شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
تبلیغات
کد خبر: 6931 |
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵ |
182 بازدید
می پسندم
ارسال به دوستان

پروتکل رون (Runes) می‌تواند اکوسیستم بیت‌کوین (BTC) را تقویت کند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز و به نقل از «News.bitcoin»، با نزدیک‌شدن به رویداد هاوینگ بیت‌کوین (BTC) در حدود (۱۹-۲۰ آوریل ۲۰۲۴)، تعداد زیادی از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال با اشتیاق زیاد منتظر راه‌اندازی پروتکل رون (Runes) هستند. «کیسی رودآرمور»، خالق کانسپت اُردینالز (Ordinals)، پروتکل رون را معرفی کرد که از زمان اعلام آن در (سپتامبر ۲۰۲۳) با استقبال قابل‌توجهی مواجه شده است.
بیت‌کوین پذیرای پروتکل رون: راه‌اندازی یک استاندارد جدید برای توکن‌های قابل‌تعویض
شش ماه پیش، کیسی رودآرمور، خالق تئوری اُردینالز بیت‌کوین، پروتکل رون را در وبلاگ خود معرفی کرد. او درمورد این‌که آیا توسعه یک پروتکل جدید بر روی بلاکچین بیت‌کوین که امکان ایجاد توکن‌های مثلی (قابل‌تعویض) را فراهم می‌کند، ایده خوبی است یا خیر، ابراز تردید کرد. او اذعان داشت که این پروتکل می‌تواند درآمد بالقوه درخور توجهی از کارمزد تراکنش‌ها ایجاد، توجه توسعه‌دهندگان را جلب و تعداد کاربران بیت‌کوین را افزایش دهد.
در اصل، پروتکل رون دقیقاً همین هدف را دنبال می‌کند: یک استاندارد توکن ساخته‌شده بر روی بیت‌کوین که صدور توکن‌های همگن/مثلی/قابل‌تعویض را تسهیل می‌کند و هدف آن ارائه روشی ساده‌تر برای ایجاد آن‌ها توسط کاربران است. درحالی‌که برخی ممکن است اشاره کنند که BTC درحال‌حاضر یک استاندارد توکن به نام BRC20 که توسط دومو (Domo) توسعه یافته است، دارد. با این حال، پروتکل رون با استفاده از مدل خروجی تراکنش خرج‌نشده (UTXO)، خود را متمایز می‌کند که برخلاف مدل مبتنی بر حساب است که توسط توکن‌های BRC20 استفاده می‌شود.

این تمایز کلیدی باعث می‌شود تا رون با معماری بنیادی بیت‌کوین همخوانی بیشتری داشته باشد. پُست وبلاگ رودآرمور به‌طور مفصل توضیح می‌دهد که چگونه در این سیستم، رون‌ها به‌عنوان واحدهای دیجیتالی عمل می‌کنند که در UTXOها جای می‌گیرند. این‌ها اساساً مخازنی هستند که قادر به نگهداری مقادیر و انواع مختلف رون هستند. همچنین، تراکنش‌ها شامل دستور (اسکریپت) خاصی هستند که یک پیام پروتکل را نشان می‌دهد و با OP_RETURN و حرف “R” مشخص می‌شود تا انتقال یا ایجاد رون‌ها را کنترل کند.
چنین تراکنش‌هایی از مجموعه‌ای از اعداد برای جزئیات شناسه رون، خروجی تراکنش که باید به آن اختصاص یابد و تعداد رون‌هایی که باید منتقل شوند، استفاده می‌کنند. برخلاف BRC20 و سایر سیستم‌های متفاوت از UTXO که ممکن است به اجزای اضافی مانند توکن اصلی یا به تئوری اُردینالز وابستگی داشته باشند، رون‌ها ازطریق استفاده از اسکریپت‌های تراکنش مستقیم برای مدیریت و تخصیص واحدهای دیجیتال به‌سادگی دست می‌یابند.
قرار است پروتکل رون هم‌زمان با هاوینگ بیت‌کوین راه‌اندازی شود و درحال‌حاضر بر روی تست‌نِت (Testnet) بیت‌کوین درحال آزمایش است. یکی از کاربران در پلتفرم رسانه اجتماعی X فعالیت قابل‌توجهی در تست‌نِت را گزارش کرده و اشاره نمود که میم‌پول در تست‌نِت به عمق ۲۵ بلوک رسیده است. این شخص اشاره کرد که کارمزدهای تست‌نِت افزایش یافته و یک بازار برای ساتوشی‌های تست‌نِت درحال ظهور است. همین فرد با توجه به علاقه اولیه‌ای که تاکنون مشاهده شده است، پیش‌بینی می‌کند که با شروع حک‌کردن رون‌ها توسط کاربران، کارمزد بیت‌کوین افزایش یابد.
حساب کاربری Cryptoquick در X گفت: «اگر نرخ کارمزد برای مدت طولانی سه رقمی شود و زمانی‌که افراد بتوانند بعد از بلاک ۸۴۰ هزار در شبکه اصلی، آن‌ها را حک کنند و پس از بلاک ۸۴۰۰۰۶ شبکه اصلی (۶ بلاک تأییدیه بعد از هاوینگ) آن‌ها را ضرب (مینت) کنند، تعجب نخواهم کرد.» او همچنین اضافه می‌کند: «این واقعیت که اشخاص، حاضر هستند این کار را با پول تقلبی تست‌نِت انجام دهند، نشان‌دهنده محبوبیت پنهان رون‌ها است. تست‌نِت هرگز به این شکل نبوده است. چند هفته آینده بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.»
برای مدت زیادی، انتظارات از پروتکل رون بسیار بالا بوده است. در اواخر (ژانویه ۲۰۲۴)، «تریستان»، بنیان‌گذار Ordiscan.com، توضیح داد که انتظار تقاضای قابل‌قبولی برای پروتکل جدید رون را دارد. تریستان در آن زمان اشاره کرد که ما شاهد تیم‌های مختلفی بوده‌ایم که توکن آینده خود را به‌عنوان «اولین رون» به بازار عرضه می‌کنند. خود توکن‌های BRC20 ارزش شایان توجهی به ارمغان آورده‌اند و ارزش کل بازار BRC20 برای این نوع توکن‌ها اکنون به ۲.۴ میلیارد دلار رسیده است.
با افزایش پیش‌بینی‌ها برای پروتکل رون، رویکرد منحصر به فرد آن و هم‌سوئی با اصول هسته‌ای بیت‌کوین ممکن است چشم‌انداز ارزهای دیجیتال مبتنی بر BRC20 را بازتعریف کند. با نزدیک‌شدن به رخداد هاوینگ و فعالیت پُرشور در تست‌نِت، به نظر می‌رسد مرحله بعدی تکامل بیت‌کوین درحال آشکارشدن است. پویایی بازار به تغییرات چشم‌گیری اشاره می‌کند که نویدبخش دوره‌ای است که در آن رون‌ها می‌توانند اساس تراکنش‌های بیت‌کوین را بازسازی کنند.

سلب مسئولیت: تلاش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز بر ارائه محتوای مفید و صرفاً در راستای افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط بانک و بیمه | بیما در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید