شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
تبلیغات
کد خبر: 7694 |
تاریخ انتشار : ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵ |
89 بازدید
می پسندم
ارسال به دوستان

 دلار آمریکا روز جمعه، پیش از انتشار داده‌های کلیدی تورم ایالات متحده، کاهش یافت و از این رو، سایر ارزها در برابر دلار نوساناتی را تجربه کردند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اینوستینگ» دلار آمریکا روز جمعه، پیش از انتشار داده‌های کلیدی تورم ایالات متحده، کاهش یافت که می‌تواند احساسات را در نشست هفته‌ی آینده فدرال رزرو تقویت کند. در همین راستا، شاخص دلار، که ارزش دلار را در برابر سبدی از شش ارز دیگر دنبال می‌کند، با ۰.۱% کاهش در ۱۰۵.۳۹۵ معامله شد و در روز پنج‌شنبه، به ۱۰۶.۰۰ رسید.
داده‌های منتشرشده در روز پنج‌شنبه حاکی از آن است که تولید ناخالص داخلی ایالات متحده با نرخ سالانه‌ی ۱.۶ درصد در دوره ژانویه تا مارس رشد کرد که از نرخ ۲.۴ درصدی مورد انتظار، بسیار کندتر بود.
با این حال، گزارش همچنین حاکی از آن است که تورم اساسی که توسط شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی اندازه‌گیری می‌شود، در سه ماهه‌ی اول، ۳.۷ درصد رشد کرد که بالاتر از پیش‌بینی‌ها برای افزایش ۳.۴ درصدی بود.
مقامات فدرال رزرو در چند هفته‌ی گذشته کاملاً تصریح کرده‌اند که نگرانی پیرامون تورم وجود دارد و این امر باعث شده تا بازار از میزان انتظارات برای کاهش زودهنگام نرخ بهره بکاهد.
در حال حاضر انتشار داده‌های شاخص قیمت PCE در ماه مارس که به طور گسترده به عنوان مهم‌ترین شاخص تورم فدرال رزرو در نظر گرفته می‌شود، در کانون توجه قرار دارند.
تحلیلگران ING در یادداشتی، بر این موضوع اذعان داشتند که محرک‌های اصلی فارکس FX از جمله بازدهی بالاتر خزانه‌داری، افزایش اختلاف سوآپ، و کاهش ارزش سهام، همگی به دلار قوی‌تر اشاره دارند. چنانچه امروز PCE اصلی به ۰.۴ درصد ماهانه برسد، احتمال زیادی وجود دارد که بازارها از انتظارات پیرامون کاهش نرخ بهره آمریکا بکاهند.»
پیرامون جفت‌ارزها چه گذشت؟
در اروپا، یورو/دلار (EUR/USD) که از لحن دلار ضعیف‌تر دلار منتفع شد، با ۰.۲% افزایش به ۱.۰۷۴۶ رسید.
بر اساس نظرسنجی انتظارات مصرف‌کننده‌ی بانک مرکزی اروپا، مصرف‌کنندگان منطقه یورو تورم را در ۱۲ ماه آینده به ۳.۰ درصد است که از ۳.۱ درصد پیش‌بینی‌شده در ماه قبل، به رقم کمتری اشاره دارد. به علاوه، این کمترین میزان از دسامبر ۲۰۲۱ تلقی می‌شود.
با این حال، انتظارات تورمی برای سه سال آینده برای چهارمین ماه متوالی در ۲.۵ درصد، ثابت ماند که بالاتر از هدف ۲.۰ درصدی بانک مرکزی اروپا بود.
گرچه مقامات بانک مرکزی اروپا در حال برنامه‌ریزی برای کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن هستند، اما چشم‌انداز بلندمدت‌تر با وجود افزایش هزینه‌های انرژی، تورم سرسختانه‌ی خدمات و تداوم تنش‌های ژئوپلیتیکی، در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.
به علاوه، پوند/دلار (GBP/USD) نیز به طور مشابه از ضعف دلار سود برد و با ۰.۲% افزایش به ۱.۲۵۳۲ رسید.
تحلیلگران ING، گرچه رویداد بزرگ بعدی برای پوند را نشست سیاستی BoE در ۹ می دانستند، اما بر اهمیت داده‌ها نیز خاطرنشان کردند. 
در آسیا، پس از اینکه بانک مرکزی ژاپن در پی افزایش تاریخی در ماه مارس، نرخ‌های بهره را بدون تغییر گذاشت، ین ژاپن از سطح ۱۵۶ گذشته و به بالاترین حد خود در ۳۴ سال گذشته رسید و از این رو، دلار/ین (USD/JPY) با ۰.۶% افزایش، به ۱۵۶.۵۸ رسید.
بانک مرکزی نیز علاوه بر رشد اقتصادی ضعیف‌تر، تورم بالاتری را در سال‌های آینده پیش‌بینی کرد، که بر میزان شک و تردیدها در مورد اینکه چقدر ظرفیت برای افزایش نرخ بهره وجود خواهد داشت، افزود.
افزون بر آن، آمارهای کمتر از حد انتظار تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده از توکیو که اوایل روز جمعه منتشر شد، ابهام‌ها را در مورد یک BOJ جنگ‌طلب برانگیخت.
دلار استرالیا/دلار آمریکا (AUD/USD) تحت حمایت داده‌های تورمی قوی شاخص قیمت تولید‌کننده استرالیا، با رشد ۰.۵ درصدی، به ۰.۶۵۵۲ رسید. این داده‌ها همراه با بالاتر بودن شاخص CPI در اوایل این هفته، باعث شد تا احتمال وجود نرخ‌های بالاتر برای مدت طولانی‌تر در این کشور پررنگ شود.
و در نهایت، دلار/یوان (USD/CNY) با ۰.۱% افزایش به ۷.۲۴۶۶ رسید و به این ترتیب، در حوالی بالاترین سطح پنج ماهه باقی ماند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط بانک و بیمه | بیما در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید