شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
تبلیغات
کد خبر: 7251 |
تاریخ انتشار : ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶ |
168 بازدید
می پسندم
ارسال به دوستان

طلا در هفته‌ی گذشته، در بحبوحه‌ی تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و داده‌های قوی اقتصادی از ایالات متحده، روند مثبتی را تجربه کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس امپایر» هفته‌ی گذشته شاهد انعطاف‌پذیری طلا بود. در این مقاله، به رویدادهای کلیدی در بازارهای مالی می‌پردازیم و آنچه را که فعالان بازار باید برای هفته‌ی پیش رو به آن توجه داشته باشند، مورد ارزیابی قرار می‌دهیم:
بررسی اجمالی بازار
طلا در هفته‌ی گذشته، در بحبوحه‌ی تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و داده‌های قوی اقتصادی از ایالات متحده، روند مثبتی را تجربه کرد و قیمت آن به ۲۴۱۷.۹۲ دلار رسید که اندکی کمتر از رکورد هفته‌ی قبل یعنی ۲۴۳۱.۵۹ دلار  بود. بدیهی است که این عوامل نقش دوگانه‌ی طلا را به عنوان یک پناهگاه امن و محافظت در برابر عدم اطمینان اقتصادی مورد تأکید قرار می‌دهد.
طلا XAU/USD هفته را با ۲۳۹۲.۰۷ دلار به پایان رساند که بیانگر ۴۷.۸۳۵ دلار یا ۲.۰۴+ درصد افزایش بود.

تنش‌های ژئوپلیتیک و واکنش بازار
تشدید تنش‌های منطقه‌ای، ناشی از حملات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل، سرمایه‌گذاران را بر آن داشت تا به سمت پناهگاه امن سنتی طلا حرکت کنند. گرچه قیمت طلا برای مدت کوتاهی افزایش یافت، اما به زودی در حوالی ۲۴۰۰ دلار تثبیت شد.
این تثبیت نشان می‌دهد که اگرچه سرمایه‌گذاران پایبند موضع احتیاط هستند، اما همچنان به کاهش سریع تنش‌ها چشم امید دارند و این امر نقش بنیادی طلا را در زمان‌های عدم اطمینان سیاسی برجسته می‌کند.
شاخص‌های اقتصادی و موضع فدرال رزرو
در میان تحولات ژئوپلیتیکی، چشم‌انداز اقتصادی ایالات متحده زمینه‌ای از قدرت را ترسیم کرد. فروش خرده‌فروشی بهتر از انتظارات بود و در برابر افزایش پیش‌بینی‌شده‌ی ۰.۲ درصدی، ۰.۵% افزایش یافت که نشان‌دهنده‌ی اعتماد قوی مصرف‌کننده است.
علیرغم این شاخص مثبت، فدرال رزرو بر تعهد خود برای حفظ نرخ بهره‌ی بالا به منظور مهار تورم پایدار پایبند است. از سوی دیگر، شاخص دلار آمریکا، که یک عامل کلیدی تاثیرگذار برای قیمت طلاست، هفته را با ۰.۱۰۴ یا ۰.۱۰+ درصد افزایش، و رسیدن به ۱۰۶.۱۱۶ پایان داد که حاکی از تعادل بین جذابیت طلا و جایگزین‌های بازده است.
به علاوه، بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله دولت ایالات متحده در ۴.۶۲۳ درصد قرار گرفت که ۰.۰۹۷ یا ۲.۱۴+ درصد افزایش یافت.
فعالیت‌های بانک مرکزی و تاثیر بازار
بانک‌های مرکزی، به ویژه در بازارهای نوظهور، هفته‌ی گذشته حدود ۵۰ تن به ذخایر طلای خود اضافه کردند. این خریدها بخشی از یک تغییر استراتژیک برای تنوع‌بخشیدن به دلار آمریکا در میان نوسانات آن است. گفتنی است این تقاضای نهادی ثابت، نه تنها قیمت طلا را تقویت می‌کند، بلکه ثبات را در برابر کاهش احتمالی در بازارهای مالی گسترده‌تر به تصویر می‌کشد.

پیش‌بینی کوتاه‌مدت بازار
با تداوم وضعیت ژئوپلیتیکی بین اسرائیل و ایران و عملکرد خوب اقتصادی ایالات متحده، چشم‌انداز طلا در کوتاه‌مدت به طور قطعی صعودی است. انتظار می‌رود موقعیت طلا به عنوان یک دارایی ترجیحی امن تقویت شود.
علاوه بر این، سیاست فدرال رزرو برای حفظ نرخ‌های بهره بالا، در کنار شاخص‌های اقتصادی قوی ایالات متحده، باید جذابیت طلا را بیشتر کند، اگرچه این تأثیر می‌تواند محدود شود، مگر اینکه تورم بالاتر از حد انتظار در راه باشد.
با نگاهی رو به جلو، به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود که تحولات خاورمیانه و هرگونه تغییر در سیاست اقتصادی ایالات متحده را به دقت زیر نظر داشته باشند، چرا که این عوامل در هفته‌های آتی، احتمالاً در تأثیرگذاری بر شرایط بازار و هدایت استراتژی‌های سرمایه‌گذاری، نقش اساسی دارند.
به لطف عدم اطمینان جهانی و علاقه‌ی مستمر بانک مرکزی به طلا به عنوان یک دارایی استراتژیک، بازار در موقعیت خوبی برای روند صعودی قرار دارد.
ناگفته نماند که اگر فدرال رزرو مجبور شود نرخ بهره را در سطوح بالا نگه دارد، گزارش تورم PCE این هفته ایالات متحده که قرار است روز جمعه منتشر شود، می‌تواند منبع نوسان باشد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط بانک و بیمه | بیما در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید