شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
تبلیغات
کد خبر: 8094 |
تاریخ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵ |
429 بازدید
1
ارسال به دوستان

گرچه نفت روز قبل به دلیل ثابت نگه‌داشتن نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا بیش از ۳ درصد کاهش یافته بود، اما امروز با رشد قیمت همراه بود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت‌های نفت پس از عقبگرد سه روزه، در روز پنج‌شنبه افزایش یافتند. در همین راستا، بهای معاملات آتی نفت برنت در ماه جولای با ۴۸ سنت یا ۰.۶ درصد افزایش به ۸۳.۹۲ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز در ماه ژوئن، با ۴۶ سنت یا ۰.۶ درصد افزایش، به ۷۹.۴۶ دلار در هر بشکه رسید.
انتظار می‌رود سطوح پایین‌تر ذخایر، آمریکا را که بزرگترین مصرف‌کننده‌ی نفت خام جهان است بر آن دارد تا شروع به تکمیل ذخایر استراتژیک خود کند و کف قیمت‌ها را کاهش دهد.
با این حال، در پی ثابت نگه‌داشتن نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا که می‌تواند از میزان رشد اقتصادی سال جاری بکاهد و افزایش تقاضای نفت را محدود کند، قیمت‌ها در روز چهارشنبه برای هفتمین هفته‌ی متوالی بیش از ۳ درصد کاهش یافت.
علاوه بر این، افزایش غیرمنتظره‌ی ذخایر نفت خام ایالات متحده و نشانه‌هایی از آتش‌بس قریب‌الوقوع اسرائیل و حماس که منجر به تسکین نگرانی‌های عرضه‌ی خاورمیانه می‌شود، قیمت‌های نفت را تحت فشار قرار داد.

هیرویوکی کیکوکاوا، رئیس ان‌اس تردینگ (NS Trading)، یکی از واحدهای اوراق بهادار نیسان، حمایت از بازار نفت را مرتبط به این گمانه‌زنی‌ها دانست که اگر WTI به کمتر از ۷۹ دلار برسد، ایالات متحده اقدامی به منظور ایجاد ذخایر استراتژیک خود انجام خواهد داد.
به گفته‌ی مقامات، ایالات متحده ضمن آنکه می‌خواهد نفت را با قیمت ۷۹ دلار در هر بشکه یا کمتر خریداری کند، قصد دارد بار دیگر برای پرکردن ذخایر استراتژیک نفت (SPR) خود پس از فروش تاریخی ذخایر اضطراری در سال ۲۰۲۲ اقدامی صورت دهد.
براساس اعلام اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) ذخایر نفت خام در هفته‌ی منتهی به ۲۶ آوریل، در مقایسه با پیش بینی تحلیلگران در نظرسنجی رویترز برای رشد ۱.۱ میلیون بشکه، با ۷.۳ میلیون بشکه افزایش، به ۴۶۰.۹ میلیون بشکه رسید. EIA همچنین ذخایر نفت خام را در بالاترین حد خود از ژوئن اعلام کرد.
فدرال رزرو آمریکا روز چهارشنبه، ضمن تأکید بر ثابت‌ نگه‌ داشتن نرخ بهره، تصریح کرد که همچنان به سمت کاهش احتمالی هزینه‌های استقراض متمایل است، با این حال، آمارهای ناامید‌کننده‌ی تورم اخیر را در حکم چراغ قرمزی دانست.
بدیهی است که هر گونه تاخیر در اقدام به کاهش نرخ، علاوه بر رشد اقتصادی، تقاضا برای نفت را نیز کاهش می‌دهد. اما غیر از این، تعدیل عرضه توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس، حامی قیمت‌ها خواهد بود.

تحلیلگران سیتی ریسرچ گرچه انتظار دارند که اوپک پلاس، در جریان نشست خود در اول ژوئن، بر موضع کاهش تولید خود تا نیمه‌ی دوم سال پایبند باشد، اما در یادداشتی محدودشدن کاهش تولید توسط اوپک پلاس را منوط به افزایش قیمت‌ها به محدوده‌ی ۹۰ تا ۱۰۰ دلار می‌دانند که سقف انعطاف‌پذیری برای نفت ایجاد می‌کند.
در حوزه‌ی ژئوپلیتیک، انتظارات مبنی بر توافق آتش‌بس بین اسرائیل و حماس پس از فشار مجدد به رهبری مصر برانگیخته شد.
با این حال، بنا به گفته‌ی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، علیرغم موضع‌گیری آمریکا و هشدار سازمان ملل مبنی بر اینکه حمله به شهر رفح در جنوب غزه، یک «تراژدی» را به دنبال دارد، این حمله ادامه خواهد یافت.
واندانا هاری، بنیانگذار تجزیه و تحلیل بازار نفت واندا، نتیجه مذاکرات غزه را از آن جهت حائز اهمیت دانست که تاثیر افزایش ذخایر نفت خام ایالات متحده و سیگنال‌های فدرال رزرو برای افزایش نرخ‌های طولانی‌تر در حال آماده‌شدن است.
هاری تداوم روند کاهش نفت را تا زمانی پایدار می‌داند که خوش‌بینی در مورد آتش‌بس همچنان برقرار باشد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط بانک و بیمه | بیما در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید