شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
تبلیغات
کد خبر: 4362 |
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶ |
168 بازدید
2
ارسال به دوستان

با بروز احتمالاتی در مورد آتش‌بس اسرائیل و غزه، نفت در روز جمعه کاهش یافت. سایر شاخص‌های نفتی نیز با افت قیمت همراه شدند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت نفت در روز جمعه کاهش یافت، البته در مقیاس هفتگی ثابت ماند.
معاملات آتی برنت برای تحویل در ماه مه با کاهش ۳۵ سنت، به ۸۵.۴۳ دلار رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز با ۴۴ سنت کاهش، به ۸۰.۶۳ دلار در هر بشکه رسید. هر دو معیار تغییرات کمتر از ۱ درصدی را در مقیاس هفتگی ثبت کردند.
با بررسی رویدادهای کلیدی می‌توان مشاهده کرد که یکی از عوامل مهم در تضعیف شاخص‌های نفت خام، احتمال آتش بس در غزه بود؛ علاوه بر آن، درگیری و تنش در اروپا از یک سو و کاهش تعداد دکل‌های حفاری ایالات متحده از سوی دیگر، کاهش‌ها را تقویت کرد.
جان کیلداف، شریک Again Capital LLC، فعالان بازار را چشم‌انتظار رویدادهای پایان هفته برشمرد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه، به مذاکرات برخی از رؤسای جمهور مذاکرات در قطر اشاره کرد که می‌تواند به توافق آتش بس غزه بین اسرائیل و حماس ختم شود. گفتنی است بلینکن با وزیران خارجه عرب و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در قاهره، به عنوان مذاکره‌کنندگان با محوریت آتش بس حدود شش هفته‌ای دیدار کردند.
از طرفی، به دنبال کاهش غیرمنتظره‌ی نرخ بهره بانک ملی سوئیس در روز پنج‌شنبه که احساسات ریسک جهانی را تقویت کرد، دلار آمریکا برای دومین هفته با افزایش‌های عمیق مواجه شد.
آنچه مسلم است دلار قوی‌تر، نفت را برای سرمایه‌گذارانی که ارزهای دیگر دارند گران‌تر می‌کند و از این رو از میزان تقاضا می‌کاهد.

البته آتش بس احتمالی ممکن است نمایانگر موضوع دیگری نیز باشد، چرا که به پویایی نفت خام به صورت آزادانه‌تر در سطح جهان منجر می‌شود.
در کنار این‌ها، تعداد کمتر دکل‌های نفتی ایالات متحده و پتانسیل کاهش نرخ‌های بهره ایالات متحده، دو عاملی هستند که به حمایت از قیمت‌ها کمک زیادی می‌کنند.

در عین حال، کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) اعلام کرد که مدیران پول هفته‌ی گذشته، از افزایش موقعیت‌های معاملات آتی و اختیار معامله نفت خام آمریکا خبر دادند و ترکیب معاملات آتی و اختیار معامله در نیویورک و لندن با افزوده‌شدن ۵۷۳۹۴ قرارداد، به ۲۰۲۶۲۴ رسید.
با تمام این‌ها، برخی تنش‌ها و درگیری در اروپای شرقی، مانعی بر سر راه کاهش قیمت نفت بود. به طوری که بنا بر اعلام، کیف اعلام کرد بزرگترین حمله‌ی موشکی و پهپادی توسط روسیه، به زیرساخت‌های انرژی اوکراین صورت گرفت که در واقع بزرگترین سد این کشور آسیب دید و منجر به خاموشی در چندین منطقه شد.
باب یاوگر، مدیر معاملات آتی انرژی در میزوهو، با اشاره به کاهش به تشدید تنش‌ها، از کاهش بشکه‌های روسیه خبر داد که صحبت‌هایی در همین زمینه در بازار مطرح شده است؛ وی همچنین خاطرنشان کرد که یک تخفیف شدیدتر می تواند نفت خام روسیه را برای خریداران بین‌المللی جذاب‌تر کند.
جیم ریتربوش، از شرکت ریتربوش و همکاران، مستقر در هیوستون، ضمن تأکید بر اظهارات نه‌چندان تندروانه‌ی مقامات فدرال رزرو در اواسط هفته‌ که منجر به افزایش گسترده‌ی ریسک‌پذیری شد، بیان داشت که احتمال بالاترین سطوح همچنان بر روی میز باقی می‌ماند.»
در پی نشست عادی مقامات فدرال رزرو در روز چهارشنبه که نتیجه‌ی آن بدون تغییر ماندن نرخ‌های آمریکا بود، سهام ایالات متحده که مرتبط با بهای نفت حرکت می‌کند، به بالاترین حد خود رسید.
در چشم‌انداز تأمین منابع، مطابق با داده‌های بیکر هیوز، تعداد دکل‌های نفتی ایالات متحده در این هفته با یک کاهش به ۵۰۹ رسید که نشان‌دهنده‌ی کاهش عرضه در آینده است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط بانک و بیمه | بیما در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید