شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
تبلیغات
کد خبر: 7862 |
تاریخ انتشار : ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲ |
342 بازدید
می پسندم
ارسال به دوستان

بازار تتر (USDT) با سهم ۷۰.۰۴ درصدی از کل بازار استیبل‌کوین، جایگاه غالب را داشته و رقیب آن، یواس‌دی کوین (USDC) با سهم ۲۱.۳۶ درصد در جایگاه دوم قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز و به نقل از «Ambcrypto»، استیبل‌کوین‌ها جزء جدایی‌ناپذیر اکوسیستم کریپتو هستند. این توکن‌ها که عموماً به یک ارز فیات وابسته هستند، بر روی بلاکچین ضرب شده و توسط ذخایر همان ارز فیات توسط یک نهاد خارجی پشتیبانی می‌شوند. تتر (USDT)، یکی از محبوب‌ترین استیبل‌کوین‌ها است. درهمین حال، تتر توسط ذخایر عظیمی از دلار آمریکا (USD) به‌صورت نقد یا معادل آن پشتیبانی می‌شود و نوعی استیبل‌کوین شناخته‌شده با عنوان «پشتیبانی‌شده با ارز فیات» است.
درمقابل، استیبل‌کوین‌های دیگری نیز وجود دارند که یواس‌دی کوین (USDC) و دای (DAI) از برجسته‌ترین آن‌ها هستند. دای، علاوه‌بر USDC، از جانب سایر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم (ETH) و بیت‌کوین (BTC) نیز پشتیبانی می‌شود. این موضوع دای را به‌عنوان یک استیبل‌کوین با پشتوانه رمزارز معرفی می‌کند.
از طرف دیگر، استیبل‌کوین‌ها به محافظت در برابر نوسانات بازار کمک می‌کنند و به هولدرهای آن‌ها این امکان را می‌دهند تا ارز دیجیتال خود را فروخته و به استیبل‌کوین تبدیل کنند و بدین ترتیب نقدینگی کلیدی را ارائه دهند. ارزش استیبل‌کوین‌ها، به احتمال زیاد و علیرغم امواج و نوسانات شدید فروش، ثابت باقی خواهد ماند.
سلطنت یک استیبل‌کوین بر همگان

نگاهی به سهم بازار استیبل‌کوین‌ها در قیاس با سایر بخش‌های اکوسیستم ارزهای دیجیتال نشان داد که آن‌ها، ۸.۴۲ درصد از کل بازار رمزارز را تشکیل می‌دهند که این رقم معادل ۱۵۶ میلیارد دلار است. همچنین، بالاترین رقم بازار استیبل‌کوین در (آوریل ۲۰۲۲) به ۱۸۸ میلیارد دلار رسید. در بازار نزولی سال (۲۰۲۲) نیز، به واسطه خروج فعالان ناامید‌شده کریپتو از بازار مذکور و بازگشت آن‌ها به سمت دارایی‌های سنتی، ارزش کل بازار (مارکت‌کپ) کاهش یافت.

در این میان، مقررات حاکم بر ارز دیجیتال نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. پَگسوس (Paxos) شرکتی است که بایننس یواس‌دی (BUSD) را که یک استیبل‌کوین وابسته به دلار آمریکا است و توسط صرافی متمرکز بایننس (Binance) و پَگسوس راه‌اندازی شده است، ضرب می‌کند. با این حال، در (نوامبر ۲۰۲۳)، اداره خدمات مالی نیویورک (NYDFS) به پَگسوس دستور داد تا ضرب این توکن را متوقف کند. بایننس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که به‌تدریج از پشتیبانی این استیبل‌کوین دست می‌کشد و این امر باعث می‌شود BUSD هرگونه سهم بازار خود را از دست بدهد.

افزون بر این، بازار تتر با سهم ۷۰.۰۴ درصدی از کل بازار استیبل‌کوین، جایگاه غالب را دارد و نزدیک‌ترین رقیب آن یواس‌دی کوین با سهم ۲۱.۳۶ درصد و دای با سهم ۳.۲۸ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. این موضوع به‌شکل شفافی ترجیح آشکار بازار به USDT را نشان می‌دهد. بر همین اساس، سابقه حضور طولانی‌تر این استیبل‌کوین‌ها در بازار و گذر از امواج متعددِ تردید، ابهام و نااطمینانی (FUD) باعث اعتمادسازی شده است. همچنین، ذخایر دارایی این نوع از ارزهای دیجیتال شفاف است و به ایجاد اعتماد کمک می‌کند.
سنجش احساسات از جریان خالص  استیبل‌کوین‌ها در صرافی‌های کریپتو
از (اکتبر ۲۰۲۳)، با افزایش قیمت بیت‌کوین و بازار رمزارز، ارزش کل بازار (مارکت‌کپ) استیبل‌کوین‌ها روند صعودی داشته است. این امر نشان‌دهنده افزایش قدرت خرید در بازار و نشانه‌ای مثبت بود. از سوی دیگر، از (اکتبر ۲۰۲۳)، جریان خالص استیبل‌کوین در صرافی‌های ارزهای دیجیتال منفی بوده است. این روند همچنین از (نوامبر ۲۰۲۲) ادامه داشته است که به احتمالِ افزایش فشارفروش در ۱۸ ماه گذشته اشاره دارد.

با توجه به نمودار، به نظر می‌رسد که احساسات غالب در بازار منفی بوده است. با این حال، تنها ورودی‌های مثبت و قابل‌توجه استیبل‌کوین در (ژانویه و مِی ۲۰۲۲) رخ داده است. بنابراین، این استنتاجِ فشار فروش که منجر به کاهش فعالیت تجاری و احساسات منفی ناشی از جریان خالص سرمایه شده است، تنها یک جزء کوچک از کل پیچیده‌ است و تمام تصویر را به نمایش نمی‌گذارد.

سلب مسئولیت: تلاش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز بر ارائه محتوای مفید و صرفاً در راستای افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط بانک و بیمه | بیما در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید