شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
تبلیغات
کد خبر: 6347 |
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۷ |
480 بازدید
می پسندم
ارسال به دوستان

طلا امروز با وجود افزایش نشانه‌های تورم و ناامیدی از تسکین تنش‌های ژئوپلیتیکی، افزایش یافت.

به گزارش اینوستینگ، بررسی بازارهای مالی حاکی از آن است که با وجود انتظارات مثبت مبنی بر نشانه‌های بیشتر تورم و نرخ‌های بهره ایالات متحده، تقاضا برای پناهگاه امن، خوشبینانه باقی می‌ماند و همین امر باعث شد قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه آسیا با اندکی افزایش همراه باشد و در چشم‌انداز رکوردهای بی‌سابقه باقی بماند.

هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش، به ۲۳۴۴ دلار و ۳۱ سنت رسید، در حالی که قیمت طلای منقضی‌شده در ژوئن با ۰.۵ درصد افزایش، به ۲۳۶۳ دلار در هر اونس رسید.

پیش از این، فلز زرد در روز دوشنبه به بالای ۲۳۵۰ دلار در هر اونس و در واقع به بالاترین حد خود رسیده بود که البته در ادامه‌ی راه، با وجود قدرت گرفتن بازده دلار و خزانه‌داری، اندکی از این سطوح عقب‌نشینی کرد. گفتنی است روز دوشنبه هر اونس طلا به رکورد ۲۳۵۴.۰۹ دلار رسیده بود.

افزایش بهای طلا متأثر از تنش‌های خاورمیانه (درگیری روسیه و اوکراین)
بررسی رویدادهای کلیدی حاکی از آن است که ترس از تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، به ویژه در پی تهدید ایران به اقدام نظامی علیه اسرائیل، تقاضا برای طلا را تا حد زیادی خوشبینانه نگه داشت.

افزون بر آن، تداوم درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین نیز تقاضا برای پناهگاه امن را تقویت کرد و حملات اخیر به نیروگاه هسته‌ای Zaporizhzhia زنگ خطر جهانی را به صدا در آورد.

از طرفی، با بدترشدن شرایط ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و قدرت گرفتن روسیه، تقاضای پناهگاه امن طلا همچنان قوی باقی ماند.
هم‌اکنون داده‌های تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه مارس با موعد انتشار روز چهارشنبه، در مرکز توجه فعالان بازار قرار دارد.

انتظارات بر آن است که این قرائت تنها چند روز پس از گزارش غیرکشاورزی ارائه شود و حکایت از ثبات تورم ایالات متحده داشته باشد.
ناگفته نماند که معامله‌گران از میزان انتظارات خود برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه ژوئن در جلسات اخیر به شدت کاسته‌اند.

غیر از داده‌های CPI، صورتجلسه‌ی نشست ماه مارس فدرال رزرو نیز در روز چهارشنبه منتشر می‌شود. گرچه بانک مرکزی در این جلسه، از ارائه‌ی سیگنال‌های صریح و صحیح در مورد کاهش نرخ بهره خودداری کرد، اما برخی مقامات فدرال رزرو که پس از جلسه صحبت می‌کردند، در مورد تأخیر کاهش احتمالی نرخ به دلیل وجود تورم چسبنده خبر دادند.

گرچه چنین سناریویی برای طلا حامل خبر بدی بود، اما فلز زرد همچنان از افزایش تقاضا برای پناهگاه امن سود می‌برد.

در چشم‌انداز سایر فلزات چه گذشت؟

در میان فلزات صنعتی، قیمت مس در روز سه‌شنبه اندکی کاهش یافت، اما همچنان در حوالی اوج ۱۵ ماهه‌ی خود که در هفته‌ی گذشته به ثبت رسید، باقی ماند. در همین راستا، معاملات آتی مس سه ماهه در بورس فلزات لندن با ۰.۴ درصد کاهش، به ۹۴۰۷.۵۰ دلار در هر تن رسید، در حالی که معاملات آتی مس یک ماهه‌ی آمریکا با ۰.۵ درصد کاهش به ۴.۲۷۱۷ دلار در هر تن رسید.

تمرکز این هفته بر سیگنال‌های اقتصادی بیشتری از سوی واردکننده‌ی بزرگ چین بود، به‌علاوه داده‌های تورم و تجارت که در اواخر هفته اعلام شد، در مرکز توجهات قرار گرفت.

می‌توان به جرأت گفت که عامل اصلی افزایش اخیر مس، نشانه‌های کاهش عرضه، پس از اعلام کاهش تولید توسط پالایشگاه‌های بزرگ در چین بود.

و اما بازار سایر فلزات گرانبها نیز داغ بود، به طوری که معاملات آتی نقره با ۰.۵ درصد افزایش، به ۲۷.۹۵۰ دلار در هر اونس رسید و معاملات آتی پلاتین نیز ۱.۴ درصد افزایش یافت و به ۹۹۰.۳۵ دلار در هر اونس رسید.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط بانک و بیمه | بیما در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید